A Tiszánál utolért a Duna (tv)

 2009.11.28. 12:29

Meg kellett emberelnem magamat a keléshez, de sikerült elérnünk a terv szerinti vonatot, megközelítve az állomást a hátsó uccákon át. A vadonatúj csuklós busz még ott állt az állomás előtt (bizonyára nem reklám a vasútnak), viszont a hajnal Bátaszéken ex InterPici-t hozott a számunkra - a kevésbé vasútvert olvasók kedvéért: ezek a klimatizált járművek jelenleg a legkorszerűbbek, melyekkel mellékvonali pályán találkozni lehet. Amikor feltalálták őket, a korszerűnek mondható InterCity járatokra "ráhordták" az utasokat a kevésbe frekventált pályákról, jellemzően nagyvárosok és kisvárosok közt biztosítva a gyors, kényelmes eljutást. Érthetetlen és máig valamelyest tisztázatlan okokból megszüntették ezt a népszerű szolgáltatást. Most (pillanatnyilag még) akár Szilvásvárad és Putnok közt 10-20 kilométeres rekordgyanús sebességgel lehet döcögni ex IP motorkocsival - de legalább kényelmesen, klimatizáltan.

Bácsalmás környékén utolért a hajnalpír - pontosabban beleszaladtunk, hisz' kelet felé haladtunk. Kiskunfélegyháza az egyik hírhedt szegedi "hibrid" InterCityt elértük, ahol (köszönhetően a kártyának, mely helyjegy nélkül is érvényes az 1. osztályra) legalább konnektort találtam a fontosabb szervezési e-mailek bonyolításához. Szeged pályaudvaron a helyi vasútbarát társadalom jeles képviselője fogadott és megosztott néhány érdekességet. Általkelve a Tiszán, Újszegeden egy "igazán nagyvárosi" lepusztult állomásépület fogadott - no meg a Duna TV munkatársai. Újszeged és Makó között forgatás és interjú volt műsoron, ami megérzésem szerint aránylag jól sikerült, de azt közölték velünk, mindössze egyperces híradás lesz belőle. Mezőhegyesen elénk jött Csanádi István polgármester, aki a Vasutas Települések Szövetségének elnöke egyben, több TV és helyi újságíró, diákok, helyi és pesti vasútbarátok társaságában.

 

Címkék: szeged tisza vasút duna tv makó közösségi közlekedés mellékvonalak bátaszék mezőhegyes tour de hongrie újszeged vasutas települések szövetsége

A bejegyzés trackback címe:

http://tourhongrie.blog.hu/api/trackback/id/tr421558404

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

vonat blog · http://szazvasutat.blog.hu 2009.11.29. 12:22:25

Csak egy rövid hozzászólás az IP-vel kapcsolatos megjegyzéshez. ("Amikor feltalálták őket, a korszerűnek mondható InterCity járatokra "ráhordták" az utasokat a kevésbe frekventált pályákról, jellemzően nagyvárosok és kisvárosok közt biztosítva a gyors, kényelmes eljutást. Érthetetlen és máig valamelyest tisztázatlan okokból megszüntették ezt a népszerű szolgáltatást")

Nos, az InterPicivel a legnagyobb baj az, hogy a reggeli IC-re hordó járat a csúcsidő közepén, helyjegyes, nem mindenütt megálló vonatként egy idegen testként foglalja a hivatásforgalom elől a pályakapacitást, egyszerűen nem illeszthető rendszerbe. A csúcsidőben kapacitásproblémákkal küszködő mellékvonalakon nem az a jó megoldás, hogy a legértékesebb időfekvésben keresztülhúzunk egy elitvonatot, hanem sűrű, ütemes menetrenddel vonzunk utast, így a ráhordást és a hivatásforgalmat is megoldjuk. Természetesen jó minőségű járműre szükség van.

vonat blog · http://szazvasutat.blog.hu 2009.11.29. 12:27:13

És egy másik megjegyzés a hibrid IC kapcsán ("hírhedt szegedi "hibrid" InterCity"):

Miért hírhedt?

Ugye tudod, hogy ez egy kényszermegoldás, mert

1. az egyvágányú pályán nem lehet másfajta ütemes struktúrát kialakítani a korlátozott pályakapacitás miatt

2. nincs elegendő jó minőségű kocsija a MÁV-START-nak, így azt a néhányat felárral "védi" a rohamtól

Ha ezen a vonalon óránként járna egy korszerű kocsikból álló gyorsvonat, akkor is hírhedt lenne? Előbb-utóbb bekövetkezik ez, lesz egy óránkénti, modern gyorsvonat (lehet persze IC a neve), mint a német nyelvterületen IC, IR, REX stb. neveken, és megszűnik a hibrid.