Nem véletlen, hogy az előző bejegyzés előzetes értékelésnek sikeredett. Immár kéthónapos távlatból lassan befejezem a 2009-es Tour naplózását és emlékezetem szerint a hajnali inkognitó tourázást az ébredező téli Börzsönyt átszelve arra használtam, hogy fejemben a sokféle benyomást, tapasztalatot, találkozást valamelyest elraktározzam. Nem mint ha különösen rejtettem volna a Tour de Hongrie táblát, de ahogyan Vácon át a szokásos reggeli csúcsforgalomban bevonatoztam a Nyugatira... ha valaki ügyet vetett rá, netalán a híradó alapján ráismert volna, hátha arra tippelt, hogy épp a gyülekezőre utazom?

Tüntető tömegek transzparensekkel most sem fogadnak, de bő kétszer annyian gyülekezünk a Nyugatin, mint 2007-ben, azaz öten-hatan. Előbb egy nő kiszúrja a Tour táblát, aki tud rólunk és két újságíró ismerősének telefonszámát rámbízza, hogy hívjam fel őket a Tour és a rajkai tüntetés tárgyában; nemsoká a Greenpeace munkatársa is feltűnik a láthatáron az ígért megafonnal (a szintén kilátásba helyezett touristatársakat nem hozta - kiderült, hirdették a Tour de Hongriet saját csatornáikon, de ebben az időben még a saját akcióikra is nehezen találtak önkénteseket, ugyanakkor készültek a koppenhágai klímacsúcsra). Az esztergomi vonatnál találkozom Márk útitársammal és további két sráccal, úgy hogy örültünk a viszontlátásnak, a találkozásnak és négyen indultunk Esztergom felé a Rajkára szánt megafonnal.

Az ország egyik legszebb vasútvonala Vácról északnak indul kanyargós útjára. Közvetlenül csatlakozik az elővárosi hálózathoz, így korszerűsítés (gyorsabb pálya) esetén kiváló eljutást biztosítana a székesfővárosba, integrálható a Budapesti Közlekedési Szövetségbe és az elővárosi hálózatba. Sőt, ha Ipolyság felé (és azon túl Zólyom felé) visszaépíteni/újranyítni lehetne a vasutat, a személy- és teherforgalom részére budapesti kapcsolatot biztosítana észak-déli viszonylaton, tehermentesítve az úthálózatot. Jelenleg még maguk a vasutascsaládok tagjai hajlanak arra, hogy busszal menjenek Vácra, mivel az jóval gyorsabb. A vonal a kirándulók és ráérősebb utasok, valamint a rövid távú helyközi forgalmban viszonylag népszerű. Folytatása Balassagyarmat felé diák- és hivatásforgalmat bonyolít főleg a napi csúcsokon. A térségi jelentőségű Ipoly-völgyi vasútvonalon Balass jelenleg Ipolytarnócig van személyszállítás. Losoncba, a határon túli kistérségi központba csak ünnepi különvonatok mennek a helyiek megrendelésére, a határforgalom újraindítását szorgalmazzák és tervezik. A nagykürtösi szárnyvonal miatt a vonalat a szlovák vasút jó pénzért használja teherszállítási célra, mert Nagykürtösről csak a magyarországi 78-as vonalon át kerülhetnek a szlovák pályahálózatra. Kürtösre egy motorkocsis személyforgalom indítása elképzelhető, pályafelújítás mellett a helyiek a kanyargó buszjáratnál jóval gyorsabban juthatnak Losoncra, valamint Pestre, más kismagyarországi desztinációkra.

 

Címkék: budapest közlekedés vasút balassagyarmat vác közösségi közlekedés mellékvonalak losonc ipolytarnóc tour de hongrie nagykürtös

A bejegyzés trackback címe:

http://tourhongrie.blog.hu/api/trackback/id/tr911744318

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.