113 Nyíregyháza–Nyírbátor

 2012.07.02. 08:20

A járatritkítás során a vonalon a forgalom felét sem hagyták meg. A napi és főleg a heti csúcsidőkben a vonatok megtelnek, máskor (illetve a csúcsforgalommal ellentétes irányban) majdnem üres vonatokkal is lehet találkozni. A legnagyobb probléma a pályaállapotok miatti, kirívóan alacsony sebesség, legdrasztikusabban Máriapócs és Nyírbátor közt. Ezért a Mátészalka/Nyírbátór/Nagykálló–Nyíregyháza buszjáratok előnyösebb menetidőket tudnak produkálni.
A vonal esélyei:
+ Pályasebesség növelése,
+ Nagykálló volt megyeszékhely bekapcsolása a vasúthálózatba,
+ Máriapocs nemzetközi jelentőségű zarándokhely vasúti megközelítése,
+ Amennyiben a kapcsolódó térségi vasúthálózaton optimális ütemes járatszerkezetet hoznának létre, továbbá busz-vasút integráció esetén, ezt a vonalat is nagyságrendekkel jobban lehetne hasznosítani.

A Nagykálló–Nyíregyháza kapcsolatot a busz jelenleg jobban szolgálja ki. A vonat túl ritkán jár, lassú, a nagykállói állomás félreesik a központtól, nincs ráhordó buszjárat és megfelelő parkolási lehetőség sincs. Alábbi feltételek megteremtése mellett a vasút itt is hatékonyan kiszolgálhatja az utazóközönséget: járatritkítás helyett ütemes közlekedés, a pályasebesség emelése, a szünetelő mellékvonal újbóli kiszolgálása Nyíradony–Nyíregyháza viszonylatban, az igényeknek megfelelően ütemes menetrenddel (--> sürítés Nagykálló–Nyíregyháza), buszjáratszerkezet átalakítása (ráhordás-terítés), tarifális integráció (ha busszal az állomásra megyek, ugyanazt a jegyet használhassam a vonatra, így az átszállásos út ne legyen drágább, viszont gyorsabb, mint a buszjárat), biztonságos parkolási és kerékpártárolási lehetőség létrehozása.
Máriapócson, mivel a megálló messze van a kegytemplomtól és a település központjától, szintén el kellene gondolkodni az egyéni és csoportos utasok jobb kiszolgálásán és a ráhordó helyi buszközlekedésen, a szomszédos Kisléta és Pócspetri községeket bezárólag. A három település lakossága közel hatezer; egy helyi vállalkozó által fenntartott kisbuszos, vagy iránytaxi szolgáltatás ütemes vonatközlekedés mellett megérné. Bejelentett csoport esetén nagyobb buszt lehet küldeni. Korszerű vasúti kiszolgálás esetén egy Pócspetri–Máriapócs–Máriapócs vm.–Kisléta–Nyírbogát va. ráhordó buszos ingajárat képezhetné a kistérség alapellátását, kapcsolatot teremtve a nagyvárosok és a négy település kilencezer lakosa között; jelenleg alig létezik eljutási lehetőség ezen a viszonylaton. A vonal felgyorsítása és ütemesítése esetén ilyen megoldással helyettesíthetők a Kislétára betérő Pócspetri–Nyírbátor járatok. A buszok első sorban ott járjanak, ahol nincs vasúti kapcsolat. Például az egymással szomszédos Máriapócs és Ófehértó közt (bő 4.500 lakos) jelenleg nincs buszjárat, vagy Nyírbátor városában álljon rendelkezésre helyi ráhordó-terítő járat.
A vonatok a Mátészalka–Nyíregyháza viszonylaton közlekednek, a vonalat ezért is az egész térségi hálózattal együtt érdemes megvizsgálni. Mátészalkán, Nyírbátorban, Nyíregyházán következetes ütemesítés által javítani lehet a csatlakozásokon, így az átszálló utasoknak jóval kevesebbet kellene várakozniuk.

Címkék: busz nyíregyháza integráció nyírbogát nyírbátor közösségi közlekedés járatritkítás mellékvonalak máriapócs nyíradony nagykálló pócspetri kisléta közlekedéspolitika közlekedési integráció szünetelő vasútvonalak regionális vasútvonal

A bejegyzés trackback címe:

http://tourhongrie.blog.hu/api/trackback/id/tr164623221

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.