Az Osztrák Közlekedési Klub Bahn-tesztje

Legyen országos ütemes busz+vonat menetrend! Egyetlen jeggyel lehessen utazni busszal és vonattal, vidéken és városban egyaránt! Tíz utasból nyolc ezt tartja a legfontosabbnak.

Nagyon sok magyar utassal beszélünk, rendszerint hasonló óhajok hangzanak el elsőként, mint amelyeket a Közlekedési Klub az osztrák vasútról tartott utaselégedettségi felmérése tárt fel. (15.800 utast meginterjúoltak!)

Nem véletlen az egybeesés, Ausztriában is felemás a helyzet. Mi joggal gondolhatjuk, "jó volnának nekünk az osztrákok gondjai!" Számos viszonylat és térség tényleg mintaszerűen ki van szolgálva a jóléti szomszédnál; ahol közlekednek, ott a vasút jellemzően példás teljesítményt nyújt. Eközben....
– ahol nincs közlekedési szövetség, ott még mindig nincs egységes jegyrendszer;
– busz és vasút menetrendje, járatszerkezete a mai napig sincs tisztességesen egymásra hangolva, annak ellenére, hogy a Postbus-társaság az ÖBB Holding tulajdona lett (önmagában ez nem megoldás, ha kevés a politikai akarat és tehetség, akkor nincs haladás, legfeljebb helyenként-foltonként korlátozott mértékben);
– a legtöbb osztrák térség közlekedési hálózata hozzánk képest hézagosabb és ritkábban járnak a buszok;
– a mellékvonalak "púp az ÖBB hátán": részben tartományi cégnek adták át körültekintőbb üzemeltetésre, részben megszűnt vagy gyengélkedik rajtuk a személyközlekedés; ott sikeres a térségi közlekedés, ahol a tartomány világos követelményeket támaszt és ha kell, zsebbe is nyúlik;
– évtizedek óta emlegetik az Österreich-Ticket összvonalas közlekedési bérletet, de most sem lehet tudni, mikor vezetik be végre a svájci Generalabonak megfelelő bérletkártyát;
– Ausztria nem tudja betartani vállalt CO2 emissziós céljait, ennek ellenére a politikusok nem képesek, túllépni a felemás módon ütemes menetrenden egy országos integrált rendszer felé, mely átbillentené a mérleget pozitív irányba és rengeteg állampolgár életét megkönnyítené.

Mind emellett, hírnevéhez képest lényegesen jobban teljesít az osztrák vasút. Erre lehet következtetni a részletes értékelések összesítéséből, az elvárásokkal való összehasonlításból. Egy másik utaselégedettségi tanulmány is megállapította: a régi előítéletek miatt az új utasok elvárása alacsony volt, de az utóbbi évek fejleményei, illetve a pozitív tapasztalatok alapján sokat javult a tömegközlekedés az új utasak megítélésében.

A legfontosabb intézkedések, tekintettel a vasúti közlekedés jövőjére:
+ egyetlen jegy minden közlekedési eszközre (82% szerint)
+ ütemes menetrend rendszeres csatlakozásokkal (79%)
+ elektronikus jegyrendszer (63%)
+ csatlakozások elektromos járművek számára, több kerékpár-tárolóhely (46 ill. 38%)

Tényezők, amiért vasút mellett döntenek:
+ életszerű csatlakozások más vonatok, buszjáratok felé (65% szerint)
+ nagyobb járatsűrűség (61%)
+ nagyobb pontosság (61%)
+ késő este is legyen járat (59%)
+ rövid várakozási idők (54%)
+ gyors eljutás (49%)
+ modern, komfortos vagonok (36%)
+ jobb térerő mobil, internet számára (33%)
+ konnektor az ülőhelyen (32%)
+ akadálymentes felszállás (31%)

Utaselégedettségi osztályozások: lásd linkelt oldal, 1=kiváló, 5=elégtelen.

A felmérés külön-külön értékeli a tartományokat. Ez azért érdekes, mert – ellentétben a magyar megyékkel – az osztrák tartományi önkormányzatok kialakíthatják bizonyos fokig önálló közlekedéspolitikájukat, elsőbbségeiket. Ebből kifolyólag tekintélyes eltérések állnak fenn tartományok közt, de még tartományon belül (lásd Alsó-Ausztria) lehetnek kiválóan, sűrűn ellátott viszonylatok gyéren kiszolgált térségek mellett, ahol akár szó szerint beszántják a mellékvonalakat.

A teszt eredményéről a napi sajtóban: A vasút utasai egységes jegyeket kívánnak, tízből nyolc országos ütemes menetrendet kér. | Egyre többen utaznak vasúttal. Sok minden javult, de maradt jócskán hiányosság | Ausztria utasai egységes jegyrendszert akarnak

Címkék: magyarország busz vasút közösségi közlekedés közlekedéspolitika közlekedési integráció Ausztria

A bejegyzés trackback címe:

http://tourhongrie.blog.hu/api/trackback/id/tr594776524

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.