Folytatódik a cseh kocsifelújítási program

Kb. 1,8 milliárd Ft-nak megfelelő koronájába fáj a cseh államvasútnak a felújítás. A magyar Minisztérium szerint a gyorsvonati pótjegyből kb. ugyanennyi extra bevétel várható, ebből a közel 300 kocsi felújítását kívánják pénzelni. Nem jobb üzlet?

De hagyjuk inkább a templomot a faluban... ;-)

Mi a helyzet Csehországban?
+ Itt nem csak retro felújításról van szó, hanem korszerűsítésről. Például lesz konnektor, klíma, többcélú tér, modernebb ajtószerkezet, és 120 helyett 140 km/h sebességre teszik alkalmassá a járműveket. Lényegében ezért kerül ennyibe.
+ Ez már a sokadik korszerűsítési megbízás!
+ Már a 90-es években elkezdték, erőteljesen felújítani és korszerűsíteni a járműveket. Mégpedig a vasút minden szegmensében, regionális forgalomban is.
+ Miért telik korszerűsítésre? Mert sikeres(ebb) a cseh vasút.
+ Miért sikeresebb? Mert abban az országban több jó és következetes döntést hoztak, nevezetesen bevezették az országos ütemes menetrendet és olyan regionális közlekedési szövetségeket, ahol vonat és vasút, vidéki és városi közlekedés jól egymásra van hangolva. Mindennek sikere nagy előnyt jelent a cseh vasút számára. Ezért telik korszerűsítésre is.
+ Látszik már a folytatás: lesznek például osztrák használt, felújított kocsik és cseh tulajdonú railjet szerelvények.

Félreértés ne essék, ott sem minden tökéletes. Viszont van irány. Közlekedéspolitikából az évtizedek során több, mint nyomokban volt föllelhető.

Ehhez képest mi a helyzet Magyarországon?
– Rendszerváltás óta most van az első felújítási program, amikor a gyorsvonati forgalomban részt vevő járművek színvonalán próbálnak egy kicsit emelni. Eddig ha fel is lett újítva valamelyik harmincvalahány éves kocsi, szigorúan az eredeti állapotot állították helyre a járműjavítóban. Most legalább igyekszenek, egy kis színt belevinni, másféle üléshuzatokat, wifit is rendszeresítenek. Ezzel együtt sokkal inkább retro felújítás, mint korszerűsítés.
– Bejelentették a programot, majd mutatóban láttunk néhány felújított kocsit. Később azt tudtuk meg, hogy ezentúl többet fizethetünk a távolsági vonaton történő utazásért és abból lesz majd valamikor két éven belül felújítás. Korszerűsítésről pedig még mindig nincs szó a wifit leszámítva, ráadásul a felújított kocsikkal nem feláras személyvonatokban is találkozhatunk majd.
– Nem csak az országos ütemes menetrend bevezetése nem halad előre és közlekedési szövetségeink sincsenek, de főleg a regionális közlekedésben erőteljes járatritkítás volt, távolabb kerültünk az integrált rendszeres menetrendtől. Többek közt ezért kedvezőtlenebb helyzetben errefelé a vasút és alig van pénz felújításra, ne hogy korszerűsítésre.

Félreértés ne essék, nálunk is van haladás és más országokhoz képest aránylag jó a helyzet. De az 1980-as évek óta gyakorlatilag nincs irány, érdemi közlekedéspolitikát nem igazán tapasztaltunk. Éppen csak kezd, kialakulni valami.

Kérdéses, sikerül-e előbb-utóbb, túlesni az "egy lépés előre, három lépés hátra és oda-vissza" mizérián (lásd járatritkítás és távolsági felár)?

Címkék: magyarország vasút államvasút járműfelújítás közlekedéspolitika Csehország

A bejegyzés trackback címe:

http://tourhongrie.blog.hu/api/trackback/id/tr145392816

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.