Tanulságos eset: az EU a díjrendszer átalakítására kötelezte az államvasutat, mely valamiféle nullszaldós csereügylettel tudná ezt le, egyensúlyozva a különböző érdekek között. Valójában az efféle játszmák helyett jó volna, teljesen új alapokra helyezni az infrastruktúra-használatot. A nagy találós kérdés: hogyan nézhet ki egy igazságosabb, ugyanakkor megvalósítható, vállalható és főleg a vasúti költségszerkezetet leképező finanszírozási rendszer?

Többé-kevésbé köztudott: a  vasúttársaságok díjak fizetése ellenében használhatják az infrastruktúrát. Nem csak a vasutak gazdálkodásában fontos tényező az infrastruktúra-hozzáférési díjak ("pályadíjak" - igaz, többek közt az állomáshasználatért is fizetni kell). A közlekedéspolitika eszköze is lehet: például díjkedvezményekkel, felárakkal ösztönözhetjük a vasúttársaságokat bizonyos viszonylatok használatára / mellőzésére, vagy általában a fuvaroztatókat a vasút előnybe részesítésére. Van egy-két olyan ország és vasúthálózat, ahol egyáltalán nem kell fizetni a pálya használatáért, ami logikus tekintettel arra, hogy a pályafenntartási költségek döntő hányada a kilométerben mérhető igénybevételtől függetlenül merül fel.

Előfordul, hogy politikummá vagy jogvitává fajul az aktuális díjak megszabása, mint most Lengyelországban. Jelenleg a 2013-14-es menetrendi idényre díjak mértéke továbbra nyitott, erről tudatosított kedden az UTK (vasútfelügyeleti hivatal) egy többszereplős egyeztetés után. Az előzmény: május végén az Európai Bíróság kötelezte a PKP-PLK államvasúti pályafenntartót a díjazás feltételrendszerének teljes átdolgozására. Az újítások közül a vasúttársaságok többsége üdvözölte a súly szerinti díjazást, terv szerint a 60 és 900 tonna közötti súlytartományban 60 tonnánként kell magasabb díjat fizetni, efelett 100 tonnánként. Nevezetesen a jellemzően könnyebb intermodális rakományokat továbbító társaságoknak nem tetszett az eddigi megoldás a jóval tágabb súlyfokozatokkal, amivel szerintük kivételeztek a PKP Cargo súlyos kohászati vonataival. A pályadíjak a tervezet szerint kb. 20 %-kal csökkennének. Ennek pénzügyi kiegyensúlyozásához a PKP-PLK látszólag azzal próbálkozik, hogy az egyéb díjakon keresztül, főleg a személyszállításon hajtson be több pénzt. Viszont mesterségesen megdrágításként lehet értékelni, ha az eddigi időalapú állomáshasználati díj helyett hirtelenül darabonként, megállásonként kell fizetni, méghozzá jóval többet, és egyebek közt a hangos bemondásokért irreálisan magas díjakat kezdenek szedni. Az egyébként is gyengélkedő kocsirakományos teherfuvarozást pedig a tolató szolgáltatási díjak tervezett emelése sújtaná, ami leginkább a térségi vasúthálózatok teherforgalmát drágítaná meg.

(Információforrás: Rail Business Daily hírlevél 2013.10.09.)

Címkék: vasút pályadíj közlekedéspolitika Lengyelország vasúti infrastruktúra infrastruktúra-hozzáférési díjak infrastruktúra-használat vasúti teherszállítás

A bejegyzés trackback címe:

http://tourhongrie.blog.hu/api/trackback/id/tr705561477

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.