Szembenézés: a IV. VTour után

 2013.12.06. 21:50

A bejegyzés címét az aktualitás ihlette. Akár a szembemenesztések, ami a térségi közlekedést és a korszerűsítéséért kifejtett erőtlen próbálkozásainkat illeti, mi is farkasszemet nézünk... ha nem is a szembejövő vonattal, de a fallal.

Azzal a szakadékkal, mely a MÁV-kisvasutakat már elnyelte: nagyjából addig közlekedtek az elavult sablon szerint, amíg lehetett. Amikor már-már nem volt elég eszköz ennek fenntartására, lekapcsolták őket. A korszerűsítés és szinten tartás csapjait ugye már jóval korábban elzárták. Ha nem változik semmi, a legtöbb térségi vonalunkra is ez a sors vár.
Ahhoz, hogy ez változzon, ebben a térségi szegmensben elkelne egy merőben más kurzus:
- víziót a térségi közlekedés, közelebbről a térségi vasutak gerincvonalai számára,
- mindenek előtt kínálati ütemes menetrendet, busz-vasút integráció és kiegészítő igényvezérelt szolgáltatások,
- a nagyobb hatékonyságért infrastrukturális tűzoltást, majd közép- és hosszú távú forrásallokáció az első sikerek nyomán,
- járműkérdés megoldása,
- teherszállítás helyzetbe hozása a mellékvonali hálózatokon is,
- mind ennek az alapja a hálózatban és nagytérségben való gondolkodás.
A VTour során is megerősítést nyert: voltak és vannak reménysugarak, jó precedensek, és főleg, nem tudás kérdése, ha nem haladunk megfelelő iramban. Ismét néhány eddig ismeretlen szakemberrel találkoztam, akik az egyes vonalak számára nagyon hasonló fejlesztési javaslatokat adtak elő, mint amit ebben a blogban is leírtunk már. Elég jól tudjuk, mit kellene tenni, csak még azt nem, hogyan és kikkel váltsuk valóra. Lehet, hogy hiányzik néhány alapvető feltétel a vasútszervezetből, szakmai közgondolkodásból, politikából, közéletből. Lehet, hogy egyszerűen még nem hisszük, hogy megvalósítható.

Újabb üres ígérettől tartózkodnék... Jó lenne azonban, ha minden egyes beutazozt szakaszt elővennénk, javaslataink leporolása mellett beépítve az új infókat, friss élményeket. Kaptam erre már egy kis biztatást...

IV. VTour címszavakban
+ V mint Vésztő, Volán, TransVonal, Vonalbejárás, Vonatpótlás, Vasúttörténelem
+ Továbbképző-szakértő toura: számos öreg vasutassal, tapasztalt szakértővel, egyéb öreg közlekedésbaráttal futottam össze. Volt, mit tanulni...
+ Csöndes toura: Vésztő után csoportos megmozdulásra már nem került sor, a média is messze elkerült útközben. Az egy szál másfél napos útitárs mellett közel tucatnyi napi vendég (vagy éppen mester, atyai jóbarát) akadt.
+ Gyalogos toura: éjnek idején bepótoltam a Nyírvidéki Kisvasút dombrádi ágának rég esedékes bejárását. A Mátrában a buszos macerát három gyalog megtett szakasszal egyszerűsítettem le. Szokásos szegedi gyalogbetét magányos megemlékezéssel a hídfőn.

III. VTour címszavakban
+ Járatritkítás: nem mi akartuk, de pont a VTour kezdőnapjára tűzték ki minden idők legsúlyosabb járatritkításának a hatályba lépését, a 2. Orbán kabinet valószínűleg legnagyobb közlekedéspolitikai szégyenét
+ Cédulás toura: a 20.000 kinyomtatott cédulából az internetes elérhetőségeinkkel közel kétharmadát személyesen átadtuk útitársainknak és az utazó vasutasoknak - gyér eredménnyel: főleg a facebook kampány nem igazán töltötte be a reményeket, ezzel együtt jó kis info-csatorna lett az oldal
+ Magányos toura: az útvonal nagyobb részét egyedül utazta be Neumann István.

II. VTour címszavakban
+ Közéleti toura: először sokszereplős volt a VTour - több távolsági és számos egynapos, néhány többfős társaság csatlakozott. Többfelé kisebb tiltakozó megnyilvánulások a térségi vonalak ellehetetlenítésével szemben. Az életszerű menetrend-vezérelt szolgáltatási offenzíva mellett felszólaltunk és többfelé nyílt lehetőségünk, megosztani a vasútközlekedési alapismereteket.
+ Szüneteltetésellenes toura: a masszív tiltakozások ellenére, amiből kivettük a részünket, röviddel utána további 24 vonalon megszüntették a személyvonatokat. 2007-ben még leginkább a gyengülő, betegeskedő szárnyakat érte utol ez a sors, 2009-ben egyfajta tarvágás, hálózat-csonkítás keretében már számos életképes vonal is a tönk szélére került.
+ Médiás toura: az MKK-Levegő sajtózásának és talán a közelgő választásoknak, kormányváltásnak köszönhetően nem csak a helyi és megyei, hanem az országos közéleti elektronikus médiumok végig kísérték az utat a keleti és északkeleti országrészben.

I. VTour címszavakban
+ Kisvasúti toura: bár azóta is mindig útba ejtjük a Nyírvidékit, az első kifejezetten "Dombrád–Balsa vonatozás kis országos kitérővel" volt. Valamiért akkor még úgy tartottam, az első napon is illik az első hajnali vonattal indulni, ezért a nyilvánosság a kissé extrém 2:44 órai rajtolás miatt gyakorlatilag kizártuk ebből.
+ Magán jellegű toura: a masszív emailes propaganda és az eszelős nyereményjáték ellenére az 1. verzió leginkább két külföldi tourista magán-kéjutazása volt. Az út legnagyobb részén ketten voltunk.
+ Szűz toura: már túlvoltunk az első vonalbezáráson, annyiban már nem voltuk szüzek, de első alkalommal ez az új utazási formátum felejthetetlen élményt nyújtott, amit sajnos csak félig-meddig sikerült képernyőre vetíteni.

Címkék: közlekedéspolitika tour de hongrie vasúti tour de hongrie közlekedési integráció vtour regionális közlekedés

A bejegyzés trackback címe:

https://tourhongrie.blog.hu/api/trackback/id/tr885671950

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása