Vasúti "karrierem"

 2009.11.20. 16:35

Viszonylag hirtelen jött ötlet a Tour - jobban mondva, mostani ismétlése. Olyan útitárs még nem akadt, akivel végig körbe tudnánk utazni, de jó páran jelezték: egy-egy szakaszon elkísérnek. Egyelőre annyi biztosnak látszik, hogy velem lehet találkozni 24-től az ország peremén, s valószínűleg még néhány helybelivel, belföldi és külföldi "napivendég" vasútbaráttal. Szóval, ezt a hátizsákos negyvenéves fiatalembert kell majd keresni, ha nem lenne elég feltűnő egymagában a menet:

 

(A kép Bécsújhely pályaudvarán készült.) Vasúti pályám 1973-ban kezdődött. Volt egy rossz szokásom, hogy szoptam a hüvelykújjam. Apám a piacon talált egy élethű vasutas garnitúrát, benne kalauz cucc, forgalmista sapka, síp, tálca.... Ez fel lett függesztve a menyezetre, azzal, hogy megkapom, ha két hétig legfeljebb a legnagyobb titokban szopom az újjam [persze nem így mondták]. Naná, hogy megkaptam!

Mint született osztrák, német apám és svájci anyam nyomán megismertem a három ország vasútjait. Ha hiszitek, ha nem: kiskoromban Svájcban is elvétve volt szó vonalbezárásokról és láttam rá példát, hogy megmaradt egy-egy vonal, mert a helyiek és civilek a sarkukra álltak. A Közlekedési Klub ifju titánjaiként menetrend kivonatot, szórólapot segítettünk osztogatni a háztartásoknak. (Összehasonlításul: a Svájci Közlekedési Klubnak ma 128.000 tagja, százvalahány főállású munkatársa van, érdekvédő és szolgáltató szervezet. A magyar Klubnak bő 40 tagja van és 1 főállású munkatárs, de facto a Levegő Munkacsoport nyúlványa.)

Azóta persze Svájcban "újra feltalálták" - azaz, kis hegyi országukra szabták - a holland menetrendi modellt: ennek Integraler Taktverkehr lett a neve (integrált ütemes menetrend) és sikere átütő volt, mert a vonatok rendszeresen és kiszámíthatóan közlekednek - ettől jóval rugalmasabb lett a közösségi közlekedés, legalább óránként bárhonnan bárhova lehet eljutni. (Újonnan a derék magyar menetrendszerkesztők egy részét ez a "svájci modell" inspirálja, csak hogy nem kapnak igazán szabad kezet - mert éppen az egyik nagyon "hozzáértő" miniszter teljesítménycsökkentést rendel el és kivesznek vonatokat az ütemből, fel nem ismerve, hogy piaci logika szerint az optimális teljesítményszint elérésére kellene törekedni, a MÁV pedig legtöbb helyen alatt van, nem optimálisan használja ki kapacitásait.) Ezt figyeld meg: akkoriban nagyon régi járműparkja volt a svájciaknak, igaz a karbantartásra valamivel több forrás jutott és a pályák állapota is jobb volt. Tehát megbízható üzem, jó pálya és a teljes vasúti szervezet osztatlan támogatásá szükséges a sikeres Integrált Ütemes Menetrendhez. Máskülönben kisebb-nagyobb görcsök lesznek.

Elmagyarosodásom után, idővel egyre jobban idegesített: errefelé miért nem haladnak a dolgok abba az irányba, amit Svájcban láttam? Miért ez a rombolás, nemtörődömség a vidéki közlekedés iránt? Így hát tiszteletbeli vasutas lettem...

Címkék: közlekedés vasút svájc ütemes menetrend közösségi közlekedés mellékvonalak tour de hongrie svájci vasút

A bejegyzés trackback címe:

https://tourhongrie.blog.hu/api/trackback/id/tr401540040

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.