Éjjeli kóborvonatozás

 2009.11.25. 14:25

A kóborvonattal fogol tovább menni? érdeklődik a ny. mozdonyvezető. Hát igen, ha elérem a késedelmes vonatpótló busztól - ráadásul Zalalövőn csak 3 perc lesz átszállásra!! De hiába kezdtem kicsit aggódni: vasút/busz és vasút (GYSEV/Volán-MÁV, most legalábbis) jól együttműködik, a körmendi állomásépület vágányos oldalán már vár a "kóbor" (hivatalos megnevezéssel szóló BZ motorvonat), ráadásul az egerszegi illetékességű mozdonyvezető is az "én vonatommal" készül haza menni. A motorvonat Zalalövőre visz erdős pályán át, mely főleg nyári idényben a mozdonyvezető egyik kedvence - "a zöld olyan nyugatóan hat". Télnek idején, sötétben persze kicsit másként hat, de akkor is félelmetesen szép. Kicsit mint egy fekete-fehér film. Tudtommal ez és a már beutazott kőszegi vonal a két egyetlen, kalauz nélkül közlekedő vasútvonal Magyarországon. Jegyellenőrzésre állítólag elvétve sem kerül sor, a két rövid vonalon a legtöbb utas bérletes, nyugdíjas stb. Ott azért még nem tartunk, hogy a mozdonyvezető kiadná a jegyeket és segítené az utasokat, akár a buszvezető. (Egyesek szerint szerencsére, viszont aki fenntartható, költséghatékony vicinálist akar, annak ezen is el kell gondolkodnia, mi több, a feltételes megállóhelyeken és az egyszerűsített mellékvonali üzemen.) A pálya állapota aggályos - főleg a két Rába-híd szanálása lehet súlyos tétel, ha felújításra kerülne sor, de még elközlekedik rajta a motorvonat - december 12-ig, bár azt híreszteltek korábban már a környéken, hogy már november elején áll meg itt az élet. Azt mondják a vasutasok, általában akad pár utas. Most a kései járaton rajtam kívül csak egy kedves, vasútjáért aggódó néni utazik.
A vonalat stratégiai okból fontos megtartani, az észak-déli teherszállításban a jövőben tekintélyes szerephez juthat. És ha már megmarad a pálya, egyszerűsített üzemben lehet helye a személyszállításnak is - legalább is a GYSEV lát benne fantáziát, terjeszkedési stratégiájuk keretében. Üzemanyagot már most harmadannyit fogyaszt, mint egy busz, személyzete egy fő csupán.

A bejegyzés trackback címe:

https://tourhongrie.blog.hu/api/trackback/id/tr571551584

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

vidi-master 2009.11.27. 00:08:44

ha a Szentgotthárd - Szombathely vonalra gondolsz, az nem kalauz nélküli, csak a Körmend - Zalalövő vonal. kár lenne a vonalért, de valóban sokba kerül a felújítás.
bővebben: mellekvonal.blog.hu

újember · http://vasut.kTeam.hu 2009.11.27. 05:29:45

@vidi-master: a kőszegire gondoltam, tévesen körmendit írtam