GYSEV világ

 2009.11.25. 10:11

2007-ben kerültük a "repcevasút" hálózatát, Szombathelyről egyenesen Csornán át Hegyeshalomra közlekedtünk - mert ugye a GYSEV-nél nem fenyegetett akkor sem vonalbezárás. Inkább át akarnak venni üzemeltetésre akár bezárandó, vagy bezárt vonalat - "ha valaki megrendeli" (így Feldmann Márton személyszállítási vezető), mert nyilván az üzemi vesztesség ("indokolt költség") megtérítésétől ők sem tudnak eltekinteni. Például Csorna-Pápa-Veszprémvarsány és Körmend-Zalalövő már régebben került szóba.

Most a "600 kilométeres" igényükkel végképp a hazai mellékvonalügy közepébe helyezték magukat. (Székely Csaba vezérig már viszonylag régen bejelentette ebbéli igényüket, mégis csak a napokban csináltak országos hírt belőle.) Azt, hogy miben gondolkodnak és cselekednek ők kicsit másképpen, Ács Sándor h. vezérigazgató nemrég a Citadellában ecsetelte. Néhány hete azt is elárulta nekem: döntés született, miszerint a GYSEV a regionális buszközlekedésben is szereplővé lépne elő - univerzális térségi közlekedési szolgáltatóvá kívánnak válni a Nyugat-Dunántúlon és végre egymásra hangolni a vonat- és buszközlekedést. Azt még nem tudtuk meg, miképpen történne meg a piacra lépés a közúti alágazatban.

Egyébként Ausztriában a Postabusz nem olyan rég az ÖBB államvasúti holdingja részévé vált, mégsem képesek, tisztességesen megoldani az integrációt, vagy akár a közös busz-vonat bérletet létrehozni ott, ahol regionális közlekedési szövetség keretében nincs megoldva, illetve az Österreich-Cardot, amiről a politika már vagy 15 éve beszél (a mostani Österreich Card annyit sem tud, mint a MÁV Prémium kártya). Ez is botrányszagú, nem? Képzeld, ha ismét MÁVaut lenne Volánok helyett, mégsem tudnak közös bérletet csinálni vagy azt megoldani, hogy a busz és vasút menetrendje összehangolva legyen. Persze a vonatok optimális csatlakozása sem adott minden esetben.

Ha a GYSEV hálózatán, Sopron, Szombathely környékén utazom, mint kelet-magyarországi valahogy mindig az merül fel bennem, hogy már Ausztriában vagyok, csak épp magyarul beszél mindenki, a néhány bevásárlóturistát leszámítva.

Címkék: közlekedés vasút gysev integráció vasúti tour de hongrie

A bejegyzés trackback címe:

https://tourhongrie.blog.hu/api/trackback/id/tr821550954

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

vidi-master 2009.11.27. 00:03:25

a GYSEV számomra is az iskolapéldája annak, hogy hazánkban is lehet vasutat "csinálni" :)

vonat blog · http://szazvasutat.blog.hu 2009.11.29. 12:35:47

Én nem szeretem a GYSEV misztifikálását. Van, amiben jobb, van amiben rosszabb más vasútvállalatoknál. A Sopron - Budapest IC vonatok pl. járművei eleve egyszerűbb kivitelűek voltak a MÁV-os kocsiknál, de mára igencsak lelakottak.
A GYSEV azzal vált Nyugat-Magyarországon jobb imázsúvá a MÁV-nál, hogy nagy mennyiségű, korszerű osztrák kocsit hozott be olyankor, amikor a MÁV legfeljebb néhány Desirót tudott mutogatni. Mára azonban ezek a kocsik nagyrészt eltűntek a GYSEV vonalakról.
A másik előnye a GYSEV-nek az volt, hogy komolyabban vettek olyan egyszerű feladatokat, mint a tisztítás.
A harmadik nagy előnye, hogy igazi mellékvonallal nem bajlódnak, és a teljes pályahálózatot tudják korszerűsíteni.
Egy egységesen kezelt hazai vasúthálózaton, a közszolgáltatásban egyébként nem is lenne szabad megengedni nagy különbségeket a szolgáltatásban. Épp ezért égető szükség lenne a MÁV-START szolgáltatási területén fejlesztésekre.