Szóval ma - hogy is volt ez valamikor? - a jövő elkezdődött. A debreceni polgármester szaporán beszámolt az ottani huszárvágásokról (és miért nem javasol ilyesmit más polgármesternek - ja, arról van szó, hogy a buszközlekedést elvették a helyi Volántól és maguk jobb színvonalon megszervezték), majd még egyszer ugyanannyi idő alatt kérdésekre válaszolt "tömören". Furcsamód ő volt az egyetlen, akinek kérdéseket intézett "a szakma". Az összes többi előadónál... "kérdések? úgy látom, nincsenek" - vagy túlfeszítették a húrt, vagy kávészünet következett.
Amúgy a mai átlag előadói teljesítmény sokkal jobb volt, érthetőbben beszéltek. Fónagy János volt közlekedési miniszter előadása említést érdemel, aki első sorban a vasúti előzményeket és teendőket felvázolt. "Remélem nem szentségtörés" - a vasút félkatonai voltáját aláhúzta, abban az összefüggésben, hogy helyre kell állítani a rendet, tekintélyét. "Az állomásfőnök az állomásfőnök", pont. Mellesleg közvetve több mindent hallottam a Fónagy-féle munkacsoportról, s ha nem is mindent értek (mindennel egyetértek), némi bizalomra ad okot az alaposságuk, felkészültségük.
Az újabb EU-s és minisztériumi felszólalások során "borzalmas" mértékben túlléptünk az időn, az utolsó blokkban még a helyi dél-alföldi ügyek kerültek bemutatásra "öt" és "háromperces" előadások során.
A konferencia végén ketten képviseltük a "közlekedési szakmát" a trolibuszon (mentségükre: sokan még a fizetős ebédre mentek). A fiatal kolléga a Közlekedéstudományi Intézet (KTI) munkatársa, ugyanarra gondolt ő is: alternatív útvonalon mennénk Budapestre. Ő fényképezik is, útközben további két vasútfotóssal futottunk össze. InterCity helyett újszegedi indulás mellett a megszűnő Makó-Hódmezővásárhely vonalat választottuk (tovább Szentesen, Szolnokon át). Érdekesség - Szegeden felmerült, hogy a jövőben a villamos akár kimehetne Hódmezővásárhelyre és Makóra. A mostani villamosprojekt sikeres lezárása után, követő projektként vette tervbe a városháza. Leginkább a vásárhelyi RégióTram vonalnak lenne esélye: a belvárosból indulva Rókusnál kapcsolat létesülne a villamos és vasúti hálózat között, így a villamos MÁV pályán kiszaladhat, majd egy új pályaszakaszon bemenne Hódmezővásárhely központjába. Ez megoldaná napi tizenvalahány ezer utas közlekedési igényét, kiváltva ezen a viszonylaton a mostani buszos közlekedést. A makói RégióTram vonalnak feltétele lenne a Tisza-híd visszaépítése, napi forgalma durván a fele lehetne, de hálózatban üzemeltetve annak is létjogosultsága lenne. A "Város, vidék, vasút" új kiadásában (lásd Tour honlap) Chemnitz példája szerepel - ott még csak egy CityBahn (Regio-Tram) vonal létesült napi bő 4000 utaslétszámmal. Bevált, kiépül a többi tervezett vonal is.
Érkezéskor egyébként a Boldogasszony sugárúton sorra érkeztek a kamionok az új villamos sínszálakkal az ausztriai Voest hengerműből. Ott jelenleg szinte a pályaépítés minden lépésétlehet megfigyelni pár száz méteren belül.