Mint ismeretes, a legtöbb szünetelő vasútvonal a volt NDK területén van. Rendszerváltás után itt került lakat a legtöbb vonalra.
A II. Világháboru óta egyedül Alsó-Szászországban 3000 kilométernyi vasutat számoltak fel, vagy szüntettek meg rajta a személyszállítást. Most ez a tartomány, mely a korábbi reaktiválásokból messzemenően kimaradt, elővett egy 1999-es listát 57 ilyen vonallal és hozzá csaptak még egy mérlegelendő vonal meghosszabbítást, hogy ezeknek a reaktiválását vizsgálják meg. A lista bővíthető, bő egy év múlva véglegesítenék az eredményt. Érdekesek számunkra is az eljárás ismertetett részletei. Aggályos viszont, miért rögzítik eleve, hogy 6-8 (vagy "legfeljebb 9") vonal lehet a befutó? Célszerűbbnek tűnik, ha egy szempontrendszert állítunk fel és minden olyan vonalat kell reaktiválni, mely megfelel a kritériumoknak. Persze nem mind egyszerre, de inkább előbb, mint utóbb. Ehhez célszerű, elsőbbségi szempontokat is beépíteni a metodológiába, valamint egyedileg mérlegelni.
Magyarországon lesz-e még valami a régebben beharangozott újranyitási körből? Amennyiben igen, milyen elvek és elsőbbségek mentén cselekszünk?
Egy biztos, jobbak az esélyeink, ha most további helyeken is nyilvánosságra lépünk a javaslatainkkal.
Német újságcikkek:
http://www.haz.de/Nachrichten/Der-Norden/Uebersicht/Niedersachsen-will-stillgelegte-Bahnstrecken-und-Bahnhoefe-wiederbeleben
http://www.ndr.de/regional/niedersachsen/bahn747.html
http://www.weser-kurier.de/region/niedersachsen_artikel,-Neue-Chance-fuer-stillgelegte-Bahnstrecken-_arid,633757.html