Debreceni "előváros"

 2009.11.29. 08:06

Úgy fogalmaznék, a beutazott Nagykereki/Létavértes vonalpáros egy kiterjedt potenciális elővárosi vasúthálózat része, melyet hasonlóan kellene összekötni a nagyváradi hálózattal, mint például a budapesti és kecskeméti hálózatokat sem sikerült még összekötni. (Tudatos fejlesztés helyett inkább bezárják a Lajosmizse-Kecskemét vonalszakaszt és a kisvasút agóniáját egyelőre szakszervezeti nyomásra hosszabbítják.)

Szintén ehhez a hálózathoz tartozik a tiszalöki vonal legalább Hajdúnánásig (109), a Debrecen-Vámospercs-Nyírábrány-Érmihályfalva vonal (105), a mátészalkai vonalon Nyíradony és Nyírbátor (110), valamint a 100-as fővonalon a Hajdúszoboszló és Hajdúhadház közötti szakasz. Ehhez komoly elképzelés fekszik a fiókokban, amit idáig még nem sikerült a megvalósítás közelébe elmozdítani. Egy másik elképzelés szerint, mely az országos kisvasúti tanulmányban is ki lett fejtve, a keskeny nyomtávú Zsuzsi vasút is szerephez jutna "az elővárosban" és a helyi közlekedésben, ha sikerülne a vonalát egyik végén a Nagyállomásig meghosszabbítani, másik végén visszaépíteni Nyírmártonfalva és Nyíracsád nagyközségekig. Jelenleg csak a kírándulóforgalomban jelentős, de ebben az esetben a hivatásforgalomban is részt vehetne - kisvasúti méreteinél fogva gazdaságosan, akkor főképp, ha a kisvasúti tanulmány országos együttműködésről, szinergiákról szóló néhány egyéb javaslatát is foganatosítják.

Nem szabad állítani, hogy a mellékvonalak bezárását előkészítő, vagy elrendelő szereplők egyáltalán nem értenek a dologhoz. Itt is némi rációt lehet felfedezni, Létavértes felől jóval erősebb jelenleg a buszforgalom. Viszont a vonalvezetés nem előnytelen, nem látok semmi okot arra, amiért nem lehetne a vasúti és buszgerincet úgy megszervezni, hogy párhuzam helyett értelmesen kiegészítsék egymást?

Az viszont látszik, hogy egyrészt az előkészületek során korántsem elég körültekintően jártak el, és még inkább, hogy a nem szakmai szempontok az esetek többségében erősebbnek bizonyultak. Nem utolsó sorban az összességében értelmetlen mellékvonali vagdálkodást végrehajtják, de nem mertek érdemben hozzányúlni a MÁV szervezeti és ingatlankezelési mizériájához és a Zrt további konzolidációját, ahol leginkább lehetne megtakarításokat elérni, máris a következő kormányra bízták. Valahogy nem sikerül szorgalmazniuk a korszerűsítés felfokozását. Pedig ettől a hatékonyság javulását várhatjuk, és a közösségi közlekedés térnyerése által egy jóval fenntarthatóbb rendszert, amivel a költség faragható és a bevétel növelhető. Nem beszélve az egyéb előnyökről a társadalom, egyének számára.

Címkék: közlekedés debrecen vasút közlekedéspolitika tour de hongrie

A bejegyzés trackback címe:

https://tourhongrie.blog.hu/api/trackback/id/tr71560156

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Tönkre mehet a tömegközlekedés Debrecenben? 2009.12.03. 19:24:00

Idén júniusban a debreceni fideszes többségű közgyűlése elfogadott egy olyan bérletkonstrukciót, amely a helybeli családoknak éves szinten akár egy átlagfizetésnyi 100–120 ezer forintos többletköltséget jelent. A debreceni közgyűlés június 25-i ...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

radix 2009.11.29. 10:56:59

komoly elképzelés a fiókokban, na persze

¿Qué tapas hay? 2009.11.29. 11:53:35

Nokérem, ez az elővárosi vasúti közlekedés Db térségében erősen illuzórikus.

A térség meghatározó politikusának véleménye erről a második bekezdésben:

nol.hu/gazdasag/kozlekedes/kosa_lajos_egyseges_kozlekedesi_rendszert_szorgalmaz

Az én véleményem az, hogy pl. a Sáránd-Létavértes vonal menetrendjét (a fent felsorolt egyéb helyiérdekűekkel együtt) nem kétszázharminc kilométer távolságból, a budapesti Könyves kálmán körúton kellene eldönteni, hanem helyben a Piac utcán. De ha ez a helyi politikát ez nem érdekli akkor esélytelen.

sgt 2009.11.29. 12:24:55

Ezzel a vasútvonallal csak egy baj van, mégpedig az, hogy relative kevesen használják.
Bármilyen politikai érdeket felemlegetve csak azt kell megnézni, illetve elgondolkodni azon, miért a buszt választják az ott lakók.

Talán azért, mert az állomás (megállóhely) messze esik a falutól és nem akar fél órát gyalogolni hozzá, vagy talán azért, mert a busszal gyorsabban ér be Debrecenbe? Esetleg azért, mert a buszmenetrend rugalmasabban igazodik az igényeihez, amit a MÁV nem túl színvonalas szállító kapacitása sohasem tud megközelíteni.

Utolsó kérdésként: A helybelieket kérdezte-e valaki, hogy mivel, általában mikor és merre szokott utazni, vagy hogy szeretne?

vonat blog · http://szazvasutat.blog.hu 2009.11.29. 12:28:52

Megkérdeztem ismerősöket, és tényleg készülnek tervek tram-train rendszerre Debrecen térségében. (Aki nem ismeri: az tanulmányozza a karlsruhei modellt.)

¿Qué tapas hay? 2009.11.29. 13:09:17

@vonat blog: Karlsruhe, mi?
Amire valami halovány elképzelés van az az egyre távolodó 2-es villamos projekt. (Nagyállomás-Doberdó-Böszörményi út-Józsa) Ennek helye is, értelme is lenne. Politikai szinten inkább presztízsberuházás, de annak jobbik fajtájából. Mindazonáltal nem rendszerszintű fejlesztés.

Tram-train ügyben talán rendszerbe illeszthető lenne egy vonal Hortobágy-Kismacs felől, bár ennek bevitele a városba érdekes kihívás lenne; vagy Józsa-Pallag-Nagyerdő vonalon a régi villamos visszaépítése. Kérdés az, hogy erre lenne-e utasigény.

Déli oldalról viszont a városivasút-hálózat nem lenne megközelíthető. (hamár Létavértes volt a téma)

Nuuk 2009.11.29. 14:27:47

Kis kiegészítés:
"Tudatos fejlesztés helyett inkább bezárják a Lajosmizse-Kecskemét vonalszakaszt és a kisvasút agóniáját egyelőre szakszervezeti nyomásra hosszabbítják."

A kisvasút is be fog zárni, illetve "ideiglenesen szünetel"

újember · http://vasut.kTeam.hu 2009.11.29. 19:57:25

@Nuuk: Meglepetésemre 26-án megtudtam (Indóház, VSZ), hogy a kecskeméti kisvasút mindkét ágára megrendelik a közszolgáltatást. (A legújabb Nincs visszaút IHO cikkben azonban szerepelnek.)
Amennyiben megmarad - a tapasztalatok alapján míg nincs szemléletváltás, a vasutasok legnagyobb igyekezetére a Nyírvidék sorsa várhat a kecskeméti hálózatra is.

Ződgyík 2009.12.04. 13:05:32

A zártpályás közlekedés mára nem működik, mivel a célállomások sokkal szétszóródottabbak (pl nincsenek gyártelepek).
Szóval átállás történik, ennyi az egész, de a mód rosz, a közúti járművek ilyen kihasználstággal rossz hatásfokkal dolgoznak.

újember · http://vasut.kTeam.hu 2010.02.21. 18:59:00

@Ződgyík: Amiért más nem reagált erre - egészen másképp festene viszont, ha megtörténik a közlekedési integráció és egyébként is több mindenki megtenné a dolgát (avagy helyzetbe kerülnének a megfelelő emberek) annak érdekében, hogy a változó körülményekkel változzon a közlekedési rendszer is...
süti beállítások módosítása