Már 2007 márciusa óta szünetel a forgalom a Mátrát megkerülő mellékvonalon. Építése idején egy, egészen Gyomáig terjedő HÉV-vonal része volt, ahol jelenleg már csak a Gyoma–Dévaványa és a Kisújszállás–Heves szakaszokon maradt személyszállítás. Már korábban, 1972. január 1-jén állították le a forgalmat egy, azóta felszámolt szakaszon Dévaványa és Kisújszállás között (erre a hiányzó pályaszakaszra emlékeztet, hogy mind a mai napig csak irányváltással lehet áthaladni Dévaványa állomásán). 2007-ben pedig a tiltakozások ellenére álltak le a vonatok az egykori HÉV kirándulók körében is népszerű Kisterenye–Kál-Kápolna szakaszán. Megemlítendő, hogy 1994. május 28-ával állították le a vonalból kiágazó Kisterenye–Mátramindszent–Mátranovák-Homokterenye szárnyvonalat is, amely teherszállításra (hivatalosan) alkalmas, ám a Bombardier ottani, vasúti(!) forgóvázakat előállító gyára is közúton szállít…
- A vonalon az utolsó időben ütemességere emlékeztető menetrend volt érvényben, ami mindkét végállomáson elfogadható csatlakozásokat nyújtott, s az öt vonatpár indulási ideje is hellyel-közzel alkalmazkodott az igényekhez. Ennek megfelelően a járatokon volt is utas, igaz, az állomások nem mindig kedvező elhelyezkedése, a növekvő menetidő és az átszállásmentes kapcsolat hiánya miatt a helyzet nem volt felhőtlen. A legjobb megoldást itt is a közlekedés integrációja nyújtana a vasúti eljutási idő lerövidítésével, közvetlen salgótarjáni vonatok és kedvező átszállásos kapcsolatok megteremtésével együtt. Megfontolandó a vonal egyesítése a 102-es testvérvonallal Kisújszállásig.
- Teherszállítás a vonal déli felén van, az autópálya-építésekhez kapcsolódóan intenzív kőszállítás zajlik. A vonal kis ráfordítással újranyitható volna, ami átgondolt menetrenddel hozzájárulna az országos átlaghoz képest elmaradott térség fejlesztéséhez.