84 Kál-Kápolna–Kisterenye

 2010.10.14. 19:59

Már 2007 márciusa óta szünetel a forgalom a Mátrát megkerülő mellékvonalon. Építése idején egy, egészen Gyomáig terjedő HÉV-vonal része volt, ahol jelenleg már csak a Gyoma–Dévaványa és a Kisújszállás–Heves szakaszokon maradt személyszállítás. Már korábban, 1972. január 1-jén állították le a forgalmat egy, azóta felszámolt szakaszon Dévaványa és Kisújszállás között (erre a hiányzó pályaszakaszra emlékeztet, hogy mind a mai napig csak irányváltással lehet áthaladni Dévaványa állomásán). 2007-ben pedig a tiltakozások ellenére álltak le a vonatok az egykori HÉV kirándulók körében is népszerű Kisterenye–Kál-Kápolna szakaszán. Megemlítendő, hogy 1994. május 28-ával állították le a vonalból kiágazó Kisterenye–Mátramindszent–Mátranovák-Homokterenye szárnyvonalat is, amely teherszállításra (hivatalosan) alkalmas, ám a Bombardier ottani, vasúti(!) forgóvázakat előállító gyára is közúton szállít…

A vonalon az utolsó időben ütemességere emlékeztető menetrend volt érvényben, ami mindkét végállomáson elfogadható csatlakozásokat nyújtott, s az öt vonatpár indulási ideje is hellyel-közzel alkalmazkodott az igényekhez. Ennek megfelelően a járatokon volt is utas, igaz, az állomások nem mindig kedvező elhelyezkedése, a növekvő menetidő és az átszállásmentes kapcsolat hiánya miatt a helyzet nem volt felhőtlen. A legjobb megoldást itt is a közlekedés integrációja nyújtana a vasúti eljutási idő lerövidítésével, közvetlen salgótarjáni vonatok és kedvező átszállásos kapcsolatok megteremtésével együtt. Megfontolandó a vonal egyesítése a 102-es testvérvonallal Kisújszállásig.
Teherszállítás a vonal déli felén van, az autópálya-építésekhez kapcsolódóan intenzív kőszállítás zajlik. A vonal kis ráfordítással újranyitható volna, ami átgondolt menetrenddel hozzájárulna az országos átlaghoz képest elmaradott térség fejlesztéséhez.

Címkék: közlekedés vasút közösségi közlekedés mátranovák gyoma kisterenye kál kápolna dévaványa mátramindszent szünetelő vasútvonalak regionális vasútvonal

A bejegyzés trackback címe:

https://tourhongrie.blog.hu/api/trackback/id/tr172372430

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

iJoe 2011.12.26. 23:06:45

A 83-as vonal hivatalosan teherszállításra alkalmasságán jókat szoktam kacagni, ugyanis a pálya már csak Mátranovák belterületén van meg. Az útátjárókat már rég újraaszfaltozták, a pályát pedig Mátramindszent és Homokterenye megálló között a pft szedte fel, a lopásokat elkerülendő. Tény, hogy a vonal a mai napig állományban van, és elvileg tehervonatot is lehetne rendelni rajta.

A 84-es bezárása előtti évben olyan menetrend készült, amelyben Kisterenyén semmilyen értelmes csatlakozás nem volt, Recsken lefelé volt egy felesleges 10 perces várakozás, Kálban pedig ennek köszönhetően 5 perccel lekéste a Bz Budapest felé a kapcsolatot, és csak Miskolc Tiszai felé csatlakozott. Emiatt a Budapest felé tartó diákok nem tudták igénybe venni a vonatot, és - a politika aljas céljainak megfelelően - hiányoztak is az utasszámokból. Ennek ellenére pénteken és vasárnap diákokkal teli vonatok közlekedtek, a Start pedig azzal kedveskedett, hogy a szokásos Bzmot + Bzx vonatok helyett a csúcsok alkalmával csak egy Bzmot közlekedett. Ezt szinte minden ismert csúcsjáratnál megjátszották, volt szerencsém többször állni a Recsken már teli vonaton Kálig.

A vonalbezárást természetesen számokkal is alátámasztották: hétfő késő délelőtti járatokon sikerült rendkívül alacsony utasszámokat mérni, meg is jelentek a statisztikák, miszerint feleslegesen járnak a vonatok.

Az újranyitásnak csatlakozásokkal, és a Recsk-Mátraballa közötti szakasz némi feljavításával abszolút lenne értelme. Nagyszerű viszonylatot képez a vonal.

Sajnos a vasút bénázása révén elvesztettek olyan kapcsolatokat, mint a mátraderecskei téglagyár, ahol az iparvágány helyén már a kamionok rakodóinak viakolor felületet tündököl, pedig a gyár jelezte: számítana a vasútra. Nem volt szükség a megrendelőre a súlyosan veszteséges állami mamutvállalatnál.

A vonal fontos problémája a kézi kezelésű sorompók sokasága. Ennek köszönhető ugyan, hogy Feldebrő kivételével minden állomás épület kulturált volt még 2007-ben, de indokolatlanul sok alkalmazottat kell foglalkoztatni a pálya működtetéséhez, amely költséges. Az újranyitásnak tehát feltétele lehet a fény- és félsorompók felszerelése is.

A vonal egyik további, a MÁV briliáns működését tükröző sajátossága volt, hogy a sorompó kezelés miatt szinte minden állomáson volt személyzet, a jegykiadás "szünetelt" 2003-2005. óta, vagyis az épületekben ülő személyzet nem adhatott ki jegyet. Ezáltal a rövid távú utasok kb. utazásaik 20%-ában tudtak jegyet venni a Bz-k átjárhatatlansága miatt.

A 84-es egy újabb példa arra, miként romlik le valaminek az állapota, ami értelmes irányítással virágozhatna is.

(Az ideiglenes szüneteltetés jegyében egyébként Kápolna megállóhelyen elbontották a várótermet, Feldebrőn pedig hagyták leromlani az elvileg a MÁV Vasútőr Kft. által őrzött ingatlant. Szerencsére Recsktől felfelé szerencsésebbek az épületek.)