118-119 Nyírvidéki kisvasút

 2010.10.25. 06:29

A Felső-Tisza menti keskeny nyomközű hálózatot még a második világháborúban érte egy végzetes kár: addig közvetlen, 60 km/h végsebességű gyorsmotorvonatok közlekedtek a Bodrogközi és Nyírvidéki Kisvasút összekötése révén létrejött Nyírbodrogi Kisvasút gerincvonalán, ám a visszavonuló német hadtestek felrobbantották a balsai Tisza-hidat, amely azóta sem épült újjá. A híd építése annó megalapozta a hosszú távon gazdaságos vasútüzemet, hiánya súlyosbítja a helyi forgalomban még sokáig igen jelentős feladatot ellátó vasutakat helyzetét. A túlparton már 1978-ban és 1980-ban hirtelenül kivégezték a kisvasutakat, azóta is fájó sebet hagyva maga után. Egyedül a nyírvidéki-rétközi hálózatra maradt a hosszú agónia, melyet a helybeliek összefogása csak hátráltatni tudott. 2009. szeptember 17-én től csak Herminatanya és a megyeszékhely közt maradt fenn a forgalom, a vég 2009 decemberében következett be, amikor a többi mellékvonallal egy időben itt is leállították a csonka üzemet.

A kisvasút eredetileg is személyszállító funkció betöltésére hivatott volt az igen jelentős teherszállítási feladatok mellett, ezért pályája a települések belterületében vezetett, s jelentős része volt Nyíregyháza elővárosi és városi forgalmának kiszolgálásában. Egy ilyen adottságokkal rendelkező vasutat tőlünk nyugatabbra nagy valószínűséggel felkészítettek volna a kor kihívásai jobb betöltésére, s villamosítva, új pályákon suhannának az ingázókkal telt szerelvények, óránként vagy félóránként ütemesen. Itthon ez másként alakult: elsőként 1969-ban felszámolták azt a villamosüzemet, mely jobb években 1-1,7 millió utast szállított el. Miközben még az ezredforduló körüli években a kisvasút kimondottan népszerű volt, bármiféle korszerűsítés évtizedes mellőzése miatt a helybeliek összefogása csak odázni tudta a hanyatlást. Hagyták, hogy még az átlagos mellékvonalaknál is jobban lepusztuljon, s addig jártak a vonatok, míg volt, mivel közlekedni. Amikor már lassan nem volt a súlyosbodó eszköz- és pénzhiánytól, közbeszólt a vége. Pedig egyes, amúgy is hátrányos helyzetben lévő önkormányzatok átvállalták a MÁV-tól az állomások gondozását is. Mégis, a forgalom közútra terelése lett a végső megoldás – egyfajta helyiérdekhez igazodva a térségbeli buszvállalkozás képében.

A kisvasút újraindításának igénye felmerült Nyíregyháza önkormányzata részéről, határozatot is hoztak – igaz, csak a Sóstógyógyfürdőig vezető 8 kilométeres városi szakasz érdekelte őket, ám a MÁV üzemeltetési ajánlatát nem találták elfogadhatónak. Fontos volna azonban az egész hálózat felélesztése és teljes körű felújítása akár EU-s források igénybevételével, hogy a vasút újra biztosíthassa a környék megbízható, jó színvonalú közösségi közlekedését.

Címkék: közlekedés vasút nyíregyháza kisvasút dombrád közösségi közlekedés előváros balsa nyírvidék herminatanya szünetelő vasútvonalak regionális vasútvonal

A bejegyzés trackback címe:

https://tourhongrie.blog.hu/api/trackback/id/tr52396623

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

iJoe 2012.03.29. 11:53:45

500 méter autópálya árából 60-80 km/órával járható pályát lehetne ide építeni fővonali hulladékanyagból. Magyarországon a vidék és a vasút sosem volt és sosem lesz prioritás, még ha a politika arcátlanul ezt is hazudja.

újember · http://vasut.kTeam.hu 2012.03.29. 15:12:02

@iJoe: Csak a 'sosem lesz'-nek kénytelen vagyok ellentmondani. Csak ebben legyen igazam ;-)

A 60-80 km/h élő példája a Zillertaler és Pinzgauer:
vasut.kTeam.hu/AT_kisvasutak_uzemitap.pdf
vasut.kTeam.hu/nyirvidek.html

Itthon "csak" fel kéne élénkíteni a még nem teljesen elmúlt dicső múltat....

iJoe 2012.03.29. 15:30:06

@újember: Svájcban is zseniálisan működnek a keskeny nyomközű vasutak. Ütemes menetrend, rugalmas, mindenhová elérő teherszállítás, maximálisan profit orientált hozzáállás, megértve azt, hogy hosszútávú profitálásra úgy van lehetőség, ha megfelelő szolgáltatási színvonalat nyújtanak.

Én nem vagyok ennyire bizakodó a hazai vasúti jövővel kapcsolatban. Nálunk sokkal inkább amerikanizálódás zajlik ilyen téren, és 1968 óta folyamatosan a közutat tolják előtérbe.

Pedig a nyírvidéki vasút tényleg lehetne életképes. Főleg ha azokat a vonalhosszabbításokat is végrehajtanák, amiket évtizedek óta terveztek - Vásárosnamény, Dombrád Tisza part.

Örülnék, ha Neked lenne igazad. :) De tartok tőle, hogy nem így lesz… 
süti beállítások módosítása