A személyvonatok szüneteltetését követően a vonal nem maradt forgalom nélkül. Korábban az autópályaépítéshez kötődő aszfalt- és kőszállítmányok miatt még buszos pótlás elrendeléséhez is folyamodtak, lehetővé téve a nyíltvonali rakódást; a szüneteltetés után ezeket a forgalmakat újra megkezdték. Amióta szünetel az aszfaltkeverő is, egy csáti hulladékfém vállalat zúzlalékkő-szállítmányokkal összevonva tudott gazdaságilag értelmezhető feltételeket elérni a tehervasútnál, így viszont megmarad a vonalon a teherszállítás.
Miskolci elővárosi rendszer létrehozása keretében megfontolandó a személyszállítás újraindítása; esetleg átkötés a tornai vonallal, vagy Barcika–Ózd felé. Integráció és korszerűsítés nélkül kérdéses az újraindulás indokoltsága, mivel a miskolci buszjárat az utasok többségének bevált és a közbenső megállók utasforgalma nagyon alacsony volt. Számottevő kereslet mutatkozna az átszállásmentes Mezőcsát-Miskolc vasúti összeköttetésre - Nyékládházán budapesti csatlakozással -, mely busz-vonat-integráció keretében nem járna érdeksérelemmel a busz által jobban kiszolgált településrészek számára.
A kistérségben leginkább gyors vasútvonal és falujáró buszjáratok kombinációja által hozható létre az autóval versenyképes, kellően rugalmas rendszer.
A vonal legfontosabb személyszállítási szerepe a Mezőcsát–Miskolc viszonylat gyorsabb kiszolgálása és országos vasúthálózattal történő összekötése. (Busszal a menetidő 0:52-1:20 óra a Mezőcsát és Miskolc autóbuszállomás közötti 40 km-s távra, vasúttal a Mezőcsát–Miskolc Tiszai pályaudvar közötti távolság 34 km, Hejőkeresztúr–Miskolc jelenleg átszállással együtt is 18 perc. A busz előnye a buszállomások központi elhelyezkedése.) Az újraindulás sikerének feltétele a teljes miskolci térség integrált ütemes kiszolgálása (busz- és vonatjáratok egymásra hangolása, beleértve többek között a felemás módon kiszolgált Tiszaújváros-Miskolc kapcsolatot).
- Mezőcsát lakossága: bő 6000 fő. Ezen kívül a vonal...
- bő 800 fő lakosság számára az egyetlen vasúti kapcsolatot jelent közvetlen kiszolgálás mellett (Hejőszalonta az egyetlen közbenső község, mely közvetlenül a jelenleg szünetelő vonal mellett helyezkedik el)
- 5.900 fő lakosság számára az egyetlen vasúti kapcsolatot jelentené, viszont néhány száz méteres rágyaloglás, vagy buszos/kerékpáros/autós ráhordás mellett (Igrici, Nemesbikk, Hejőbába, Hejőpapi, Szakáld)
- 12.250 fő lakosság közlekedési kiszolgálásán jelentős mértékben javítana a Mezőcsát–Miskolc viszonylat újbóli vasúti kiszolgálása - főleg integrált ütemes menetrend és közös Volán-MÁV-MKV tarifa esetén (Hejőkeresztúr, Nyékládháza - továbbá megállóhely létesítése illetve személyvonatok általi kiszolgálása esetén: Mályi, Kistokaj).
- További viszonylatok szolgálhatók ki csillagszerű ráhordással Mezőcsát állomásra, ami régebben is buszjáratok végpontja volt: Tiszakeszi, Ároktő, Tiszacsege, Tiszavalk, Tiszadorogma, valamint a Tisza-menti miskolci üdülő tulajdonosok és napivendégek (9.200 fő helyi lakós + üdülő vendégek).
Potenciálisan érintett népesség: kb. 35.000 fő + miskolci vikend telepesek. A vonal által érintett települések jellemzően nagyközségek és kisvárosok, melyek magas munkanélküliséggel, egyéb strukturális hátrányokkal küszködnek. A közúthálózat átlag minősége kritikán aluli. A vasút vonalvezetése, valamint a térség adottságai, igényei miatt az érintett településeket nagyrészt busszal és vasúttal egyaránt szükséges ellátni. Ez megvalósulhat két (közel párhuzamos) buszos és vasúti tengely által (órás ütemben felváltva busz és vonat), de az eredeti pályasebesség helyreállítása esetén gyors vasútjárat képezné a közlekedés gerincét (fél óra alatt elérhető Miskolc) és falujáró, ráhordó buszjárat-szerkezet jelentené az optimális kiegészítést. A pálya viszonylag jó állapotának köszönhetően a személyszállítás reaktiválása és a vonal felgyorsítása felépítményi szabályozás, szakaszos aljcserés javítás és rendszeres karbantartás, feltételes megállási rend bevezetése, valamint a megállóhelyek rendbetétele mellett érhető el.
Miskolc észak-déli villamostengelye megépítése és a MÁV pályahálózattal való összekötése esetén hibrid tramtrain szerelvények a belvároson keresztül haladhatnak, ez is új helyzetet teremtene a 88-as vonal számára.