Megtörtént, ami várható volt, bár sokan el sem akarták hinni. Vonalakat felszámolni egyelőre nem mernek, azonban bejelentették a magyar vidéki vasúthálózatot sújtó, masszív járatcsökkentést. Néhány reprezentatív cikk, majd hozzászólásom a Magyar Nemzet írásához.

Nem zárnak be vasútvonalakat (MNO)
Négyszáznál több vonat állhat le (Index)
Itt a nagy vasútleállítás: vonatok százait törölhetik (NOL)
Amibe még Orbán bicskája is beletört (HVG)
Csak alibivonatok maradnak (IHO)
Nem zárnak be vasútvonalakat (MTI)
És a következő választás után mi lesz?

Múzeumvasúttá degradálják vasúthálózatunk nagy részét? Valójában mit remélnek???
Itt már nagyon-nagy gáz lehet, ha ebben a szakmaiatlan döntésben látják a közvagyon optimális felhasználását. Miért nem követik a 2010. szeptemberi Nemzeti Vasúti Kerekasztal alkalmából világosan kijelölt utat?
"Összehangolják a közösségi közlekedést, kiszűrik a párhuzamosságokat" - bő 400 vonatjárat, esetleg 5-10 Győr-Bp buszjárat törlésével? Más konkrétum tudtommal nincs. Amire szükségünk van: a buszok és vonatok menetrendje és járatszerkezete egymásra hangolására. A meglevő járműveket ne állítsák félre napközben, hanem közlekedtessék, bevételt és utazási lehetőségeket teremtve. Egyetlen nagy rendszerben lehessen az ország minél több pontja között óránként utazni, felesleges várakozás nélkül. Ha ragaszkodnak a járatritkításhoz, ezután szerencsés ember, aki az ország egyik részéből indulva aznap el is éri vasúton a másik oldalon levő úti célját, de akár néhány kilométeres távolság leküzdése több órába telhet a csatlakozások hiánya miatt. Ha pedig helyzetbe hoznák a valamire való szakembereket, hogy a legjobb szakmai gyakorlat szerint a lehető letöbbet hozzanak ki a meglevő infrastruktúrából és eszközökből, akkor hamarosan mindenhonnan mindenhova fél nap alatt el lehetne jutni. Ez bizonyítottan megoldható a meglevő eszközökkel is! (Ezt a "svájci csodát" országos integrált ütemes menetrendnek hívják, első körben jelentős beruházási igény nélkül megvalósítható!!!)
"Az utaslétszámhoz igazítják a járatokat" - ahol "csak" napi néhány száz utas van, ott meg kell nézni, milyen szolgáltatással, kapacitással, milyen üzemi és szabályozási környezetben lehetséges a hatékony vasútüzem. Magyarul, vonalanként el kellene végezni az évtizedek óta mellőzött 'házi feladatot', ahelyett, hogy gyakorlatilag felhagynák ott a vasúti közlekedéssel. Ahol pedig jellemző, hogy üresen szaladgálnak vonatok, ennek okait kell beazonosítani és kezelni, és csak ott szüneteltetni vagy minimalizálni a szolgáltatást, ahol egyelőre reálisan nincs esély az okok kezelésére. Ez a 28 szünetelő vonalra is vonatkozik. Azok tekintetében hiányoljuk a törekvést, a szándékot, hogy újítsák fel a vasúti személyszállítást - mindenhol, ahol műszakilag lehetséges és nemzetgazdaságilag értelme van. Első körben ott, ahol a pályára teherszállítás miatt is szükség van.

Ahol nem aludták át az elmúlt negyed évszázadot - A Pinzgauer Lokalbahn HÉV-szerű kisvasút (760mm) vezérlőkocsija Felvidéken a ruttkai vagongyárban készült. 80 km/h-val közlekedik az árvíz után felújított és korszerűsített pályán. A vasútvonal helyrehozását döntően központi forrásból finanszírozták, de a tartomány kiharcolta a döntést és átvállalta az üzemeltetést


"Vasútra és a közútra vetítve az áprilisi változástól 8 milliárd forint megtakarítás" - ezt miből vezetik le? Ha mint hírlik, ugyanazok az igen tisztességes tanácsadók felelnek a számításokért, mint a kókai vonalbezárások idején, az újabb kudarc borítékolható. Paraszt ésszel is fel lehet fogni, hogy a döntés teljes költségvetési mérlege már középtávon negatív lesz. Találóan mondta tegnap ismerősöm, hogy a "pártokat átívelő metapárt, a fiskális hülyék gyülekezete ..., ők azok, akik leválthatatlanok".
Tisztelt döntéshozók, nem irigyelem Önöket, bizonyos alapelvárásoknak pedig felelniük kell. Akár a BKV-t, meg kell oldani a vidéki közlekedés korszerűsítését - és középtávon annak finanszírozását, rövid távon viszont meg kell hozni a valóban hatékonyságnövelő és forráskímélő döntéseket, melyek nem pénzfüggőek. Ezek sikere lerakhatja a nagyobb fajsúlyú fejlesztések alapját. Ehhez viszont politikai akarat, tehetség, és mindenek felett szakmai-társadalmi összefogás szükségeltetik.
"Négyszáz vonat megszüntetésével a vasúti közlekedés primátusát juttatják érvényre" - Nem azt várjuk el, hogy 600 buszjárat törlésével juttassák érvényre Volánék primátusát a térségi közlekedésben, azt viszont nagyon is elvárjuk a buszos szakmától és minden érintett döntéshozótól, hogy térjenek észhez és mutassák meg, hogyan fognak eredményesen együttműködni a vasúttal mind a távolsági, mind a térségi közlekedésben.

Busz és vasút kéz a kézben - Zell am See Bahnhof: egyik oldalon a ráhordó-terítő buszok állnak meg a vonat mellett, másik oldalon a kisvasút HÉV fölfelé viszi az utasokat a Salzach völgyébe

Címkék: közlekedés busz kisvasút közösségi közlekedés járatritkítás térségi közlekedés közlekedéspolitika közlekedési integráció szünetelő vasútvonalak múzeumvasút nemzeti vasúti kerekasztal integrált ütemes menetrend pinzgauer lokalbahn vonatkilométer vonatleállítás

A bejegyzés trackback címe:

https://tourhongrie.blog.hu/api/trackback/id/tr734306181

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása