„A GYSEV nagyon jól kihasználhatja a regionális voltát, ennek részeként komoly együttműködést épített ki a helyi vállalatokkal is. Ezért nagyon jó lenne, ha a MÁV is erősödhetne térségi szinten, a helyi tapasztalatokra és a helyi igények jobb megismerésére alapozva.”
Lehet, hogy a teherszállításra (is) gondolt vezérigazgató úr, bizonyára a személyszállítás térségi erősödésében is lenne fantázia. Egy kis paraszt ésszel, egyszerű megállapítani, mire van manapság igény térségi szinten is: egy olyan közösségi közlekedésre, mely vetekszik az autó hatékonyságával, rugalmasságával.
Legyen...
+ rendszeres és kiszámítható – legalább óránként közlekedjen megbízhatóan busz vagy vonat, könnyen megjegyezhető, minden órában azonos indulási idővel, és a járatok csatlakozzanak egymáshoz);
+ aránylag gyors – vagy legalább nem sokkal lassúbb, mint az autó (tekintettel az állomásra való eljutásra, illetve a parkolókeresésre is).
+ Legyenek elfogadható körülmények – korszerű új/használt/felújított járművek, megfelelő utastájékoztatás, rendezett megállók, tisztaság, megbízható szabályozott fűtés, légkondicionált utasterek.
Ha ebbe az irányba következetesen el tudnak mozdulni a közlekedéspolitikusok és szolgáltatók, az utasok ezt meg fogják hálálni. Lábbal szavaznak majd – vonatra, buszra, de meglehet, a szavazófülkében is eszükbe fog jönni, hogyan tudnak közlekedni a mindennapokban. Költségvetésileg sem elrugaszkodott dolog, mert az erőforrások leghatékonyabb felhasználását teszi lehetővé, nyilván a kevésbé pénzfüggő fejlesztésekkel érdemes kezdeni.
Ezután már "csak" az kérdéses, pontosan melyik viszonylatokon szolgáltassunk egy ilyen jellegű "kínálati menetrenddel" és milyen kapacitással? Ahol a tapasztalok alapján, vagy nyilvánvalóan nem indokolt az óránkénti közlekedés, ott milyen viszonylatokon milyen jellegű kiegészítő, igényvezérelt szolgáltatást nyújtsunk a helyi igények kiszolgálására? Nem azt mondom, könnyű mutatvány, jelentős munka és a legnehezebb talán az első lépés, az alapvető irányváltás, a mentalitás megújulása.
Ezek után egy dolgot nem értek tisztán: ha a GYSEV évek óta megcsinálja Ausztriában, magyarországi hálózatán miért nincs következetesen ütemes közlekedés? Győr és Sopron közt például miért nincs óránkénti személyvonat, miért még mindig nincsenek egymásra hangolva a GYSEV (MÁV) és Kisalföld Volán járatai? Igaz, utóbbi tekintetében nem elsődlegesen a vasút vezetősége illetékes...