Magyar oldalon kik lesznek partnerek? Lépéseket kell tenni a határmenti lakosság normális kiszolgálása érdekében - keleten, nyugaton egyaránt.

November végén három néppárti politikus – egy parlamenti és egy tartományi képviselő, valamint Felsőőr új polgármestere – sajtóbeszélgetést tartott a vasútról. Három legfontosabb követelésük: a bécsi ingázók vasúti kiszolgálása, a pinka-völgyi vasút szombathelyi kapcsolatának helyreállítása és a teherkiszolgálás megtartása.

Az osztrák néppárt (ÖVP) hagyományosan kisebbségben van a tartományban (utóbb 35 %-ot értek el). A tartományi önkormányzatban 7 kormánytagból 3 tag néppárti.A közelmúltbeli választási siker révén az ÖVP néhány új városi és települési polgármestert tudhat magáénak. Burgenland déli részében erősebb a párt, ugyanakkor pont a tartomány középső és déli régiója strukturálisan gyengébb lábakon áll. Különösen feltűnő: az északi részben súlyos eurómilliókért fejlesztik a vasúti kapcsolatokat most is, addig a középső és déli rész teljes vasúttalanítás fenyeget.

Ezzel szemben, illetve fenti célok érdekében Glaser képviselő már a korábbi hónapokban, években több ízben kereste szocdem polgármester kollégáit, szorgalmazva a regionális együttműködést párthovatartozásra való tekintet nélkül. Arról nincs értesülésünk, hogy magyar felekkel is kapcsolatban volt-e ebben az időtartamban, és ha igen, kikkel.

Az RCA osztrák állami tehervasút a napokban visszavonul az 1921-ben átvett volt MÁV illetve HÉV vonalakról. Országszerte számos rakodóhely bezárását irányoztak elő, ezek közül minden negyedik(!) a néhai nyugatmagyarországi vasúthálózatra esik. A feladó cégek magánvasúti szereplőkkel tárgyalnak a tartományi politika asszissztálásával. Részint a sajtóból, részint közvetett személyes híradás révén úgy tudjuk, hogy gyakorlatilag tető alatt a megállapodás a volt Sopron–Kőszeg HÉV esetében (mely ennek révén mégsem maradna forgalommentes), és a pinka-völgyi vonal tekintetében is jól haladnak a tárgyalások.

Magyar oldalon jelenleg nagy csöndet észlelek a kérdésben, odavágó megkereséseimnek nem volt visszhangja.

Közösségi közlekedéssel Burgenland legdélebbi járási székhelyéről, Gyanafalváról 4-5 órába telik az út a tartományi fővárosba. Ha onnét gyakrabban közlekedne vonat Szentgotthárdra és tarifáról, menetrendről megállapodást kötnének a magyarokkal, Szombathelyen és Sopronon keresztül  a gyanafalvai járás lakossága órákkal gyorsabban érne Kismartonba és Bécsbe, mint osztrák területen utazva.
Némileg hasonló egy összefüggő kelet-magyarországi és kelet-szlovákiai térség helyzete. A Bodrogköz 1978-ban elveszítette kisvasútját. Azóta főleg a keleti részekről körülményes, hosszadalmas az utazás a magyar célpontok felé. A Csernő–Újhely normál nyomtávú vasútvonal szlovák oldalon van, a határral párhuzamos, de jelenleg semmilyen közlekedés létezik a Bodrogköz szlovákiai és magyarországi részei között. A közút több település között már kiépült. Vasúttal a magyar oldali lakosság is gyorsabban, kényelmesebben érne Sátoraljaújhelyre, Miskolcra, Kassára – ha a szlovák felekkel meg lehetne állapodni tarifális megoldásről és határon túlnyúló, vasútra ráhordó buszjáratok bevezetéséről. A vasúttól félreeső Királyhelmec városba minden vonatról busszal be lehet menni Perbenyik állomásról, a gyengébb járatokra midibuszokat adnak ki. Hasonló járművekkel a határ túloldaláról is rá kellene hordani a vasútra.

Hivatkozások magyar vonatkozással:

http://www.bvz.at/lokales/bvz-ausgaben/oberwart/aktuell/art5638,426366
http://bb-guessing.oevp-burgenland.at/index.php/aktuelles-reader-1054/items/glaser-bahnlinie-oberwart-friedberg-ausbauen-statt-schliessen.html
http://www.ots.at/presseaussendung/OTS_20080605_OTS0217/glaser-setzt-initiative-fuer-bahnausbau-im-suedburgenland-fort

Címkék: ausztria szombathely burgenland rohonc néppárt közlekedéspolitika regionális közlekedés pinka-völgyi vasút Franz Glaser

A bejegyzés trackback címe:

https://tourhongrie.blog.hu/api/trackback/id/tr194945885

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása