Magyarország!
A Kárpát-medencei Kisvasút Találkozó közönsége tegnap lellkesen fogadta B Zoli halálkomolyan gondolt állampolgári javaslatát, miszerint a soron köv találkozót a Pancho Arénában tartsuk azt követően, hogy OV+XY a Dobogókőn fél óra alatt megoldotta az elmúlt negyed-fél évszázad összes kis-vasúti kínját, még azt is beleértve, hogy az itt-ott hasztalanul hempergő használt talpfákat ebben az országban annak 'veszélyeshulladék' volta miatt nem lehet kisvasutakba beépíteni.
Ezt megelőzően tájékozódhattunk arról, hogy a Felcsúti Kisvasút képviselői (bár nem tudjuk, kik ők) eltekinteni kívántak attól, hogy bemutassák üzemüket a Találkozón, de mindenkit meleg szeretettel várnak a megnyitóra.
Amiről egyébként senkinek halvány gőze sincs, hogy mikor lesz. Az önkormányzaton tudni vélik, hogy amikor Mészáros odaszól, akkor másnap be fog indulni a Vasút – a Nyíregyházától eltulajdonított gördülőanyaggal. Egyelőre azzal, hiszen már az hírlik, hogy a kisvasutat tovább építik Bicskén át Etyekig, netán egészen Fehérvárig fonódva?! Ráadásul ha minden igaz: komolyan érdeklődnek bizonyos magyar fejlesztésű motorvonat-koncepció iránt (és ne a királyréti Tobira gondoljunk), amit ez idáig leginkább a külföldi szaksajtó tartott figyelemre méltónak néhány hazai műkedvelőn kívül.
Ha ebből bármi lesz, ez is csak azután válik isten-igazából a becsületükre, miután lehetővé teszik, hogy (megsemmisülés helyett) korszerűsődjön a nyírvidéki és kecskeméti kisvasút is. Mégpedig nem csak Sóstóig.
Ausztria!
Mint ismeretes, az alsó-osztrák (minden értelemben szilárdan bebetonozott) jobbközép Tartományi Hatalom politikai opportunizmu... bocsánat, bölcs előrelátásból egyedül a Mariazeller Kisvasútnak kegyelmezett meg: előzőleg az összes halálraítélt kis és nagyvasút közül a dízelgőzös(!) kisnyugdíjas muzeális szerepét szánta neki, egyaránt megfosztva a patinás vasutat villamosítás-úttörő, hiteles múltjától és közszolgálati szerepétől. Mire rádöbbentek, hogy a hálátlan nagyérdemű ezt nem valami különleges kegynek fogta volna fel, hanem a máshol is tapasztaltaknál még nagyobb mértékben felháborodott volna, nem akarták túlfeszíteni a húrt. Onnantól fogva az lett a törekvés, hogyan férhet el minél több mutogatós presztízs a vasútüzem minél kisebb mértékű korszerűsítése mellett. Az eredmény a Himmelstreppe elnevezésú Új Mariazeller lett, mint Égi Ájándék a Hatalom gondoskodó kezéből, Wilfing Karcsi tartományi közlekedésügyi tanácsos elkerülhetetlenül mindenhol vigyorgó pofájának kíséretében.
Mint azt előre sejteni lehetett, a kisvasutas társadalom meghagyott-eltűrt maradéka kénytelen, eltűrni a Hatalom kegyéből odaszánt elemek idiotizmusát, amit akárkinek a gyomra nem tűri el; ennek rendje és módja szerint le is morzsolódott a Mariazeller körül a helyt- és ellenállóképesek igazi vasutasok tábora. A következmények sajnos immár a történések része.
Talán mindennek a csúcsa az volt, hogy a Tartományi Kiállítás egyik fő helyszínéül nem találtak jobbat a több eurómilliós új látvány-fűtőháznál, minek következtében a csillogó új Stadler szerelvények szabad ég alatt voltak kénytelenek, telelni, a fűtőházat pedig vízszintes közbenső fedővel nagy műgonddal kétemeletessé alakították erre az időre.
Akár az illetékesek becsületére válna, hogy a Kiállítás idején órássá sürítették a menetrendet, minek következtében tavaly 20%-os utasnövekedést lehetett elkönyvelni -- hacsak a Landesausstellung Kiállítás végeztével vissza nem tértek volna a régi foghíjas menetrendhez. Az eredmény jósolható, és ez annál súlyosabb, hogy közelebbről ránézve a következőt lehetett megállapítani. A két vasútmenti kiállítási helyszín között a legtöbb látogató kocsival járt. Eközben a tényleges utasnövekmény egyrészt a jobb menetrendnek volt köszönhető, másrészt annak, hogy az Ausstellung idején az Ötscher-vidék turisztikai vonzereje intezív reklám tárgya volt. Az utasok döntő többsége tehát vagy kirándulni ment, vagy pedig nemes egyszerűséggel vasúttal óhajtott utazni a mindennapjaiban.
A kirándulók többsége pedig autóval érkezik az Alpokba, leparkol a négy nagyobbacska hegyi állomás valamelyikénél, sétál egy jót, majd vasúttal visszatér autójához.
– Vajon miért nem utaznak többen végig tömegközlekedéssel? (vö. dicső alsó-osztrák /alsó-fiókos magyar/ közlekedéspolitika)
– Mekkora utasvesztést leszünk kénytelenek, 2016-ban elkönyvelni?
+ Ferenc Józska mit szólna ezekhez a vidám umtriebekhez?
+ Migránsok ide vagy oda, a jó Nép mittevő legyen?