Ez a rendhagyó bejegyzés "vízválasztó" szerepet tölt be: ami előtte van, az útközben készült, ami utána, azt még a Tour vége után emlékből sikerült megírni. Ezért itt pár gondolat a különvonatokról, melyek az országjárásunk után közlekedtek.
Desiro különvonat "Vác-Drégelypalánk centenárium" dec. 4.
Indulás előtt szűk 24 órával megkaptam végre néhány részletet arról, mire számítsunk. Tehát Vác-Drégelypalánk az útvonal, tovább Ipolytarnóc-Losonc már nem. Aki jött, többé-kevésbe meghívásos alapon érkezett: helybeli közméltóság, vasútas/barát, a szervezők köre, kivétel az egy szlovák részvevő, aki a Tour de Hongrie révén hallott a vonatról, konokul átkérdezte magát és el is jött Pozsonyból. (Neki szlovák "prémium kártyája" van, 800 euróért lehet ott kapni éves összvonalas bérletet. 2010-ben egyébként a MÁV 280 ezerért árul összvonalas személyre szóló bérletet, fél évre százvalahányért és Prémium szervezeti, felmutatóra szóló bérlet továbbá nettó 300-ért.) A Desiro vonatot a gyártó Siemens cég sponzorálta. A szlovák baráttal való ismertségemnek talán lesz még jelentőssége, egyébként arra volt jó szerintem, hogy több mindenkivel egy helyen lehetett egyeztetni, no meg jóllaktunk aznap is, és valamicskét tanultam a vasútvonalról. Az sem utolsó, hogy sok gyerek és helybeli látott egy modern vonatot, a megkérdezettek nagy többsége még nem utazott korszerű motorvonaton, mert ilyen máskor sosem jár náluk. Nagy feltűnést keltettünk a szembejövő vonatok utasainál, kicsit szégyelltem is magam, tele tányérral jól láthatóan.
- Mikulásvonat Szany-Pápa-Veszprémvarsány dec 7.
Szenzációs esemény már csak azért, mert tudtommal a legelső MÁV különvonat, mely "szünetelő" vasútvonalon közlekedik. Reggel 4-részes celli motorvonattal bementek Szany-Rábaszentandrásra és Nemesgörzsönyre csomó iskolásért, óvodásért, majd Pápán is felszálltak még csomóan.
Számomra a történet arról szól: vannak még jó páran a vasútnál, akik tudják a dolgukat. Eredetileg milliós összegű árajánlat érkezett a különvonatra, amit természetesen senki tudott volna kifizetni, utána belementek volna már 400 ezres "önköltségű" árba. Majd némi központi egyeztetés után jött a hír, hogy a MÁV-Start ajándékaként közlekedik a Mikulásvonat! A szervezők sem tudják pontosan, hogy miért - és ha tudnánk, a részletek nem nyilvánosságra valók. Egyesek szerint segített, hogy sajtónyilvánosságot helyeztek kilátásba, a főszervező úgy tudja, nem ez áll a háttérben. Lényeg, hogy valakik felismertek, adott helyzetben mi a dolguk. Ebbe nem bukik bele a MÁV, ellenben többszáz gyerek pozitív vasúti élményt szerzett, és 2007. március óta először közlekedett személyvonat Pápa és Veszprémvarsány között. Színtiszta beruházás a jövőbe. (Vö a győri koncepciót egy elővárosi körvasútról.)
- Szerelvénymenetből fotós különvonat Putnok-Szilvásvárad dec 13.
Tour közben Ricsivel pont erről álmodtunk: december 13-án kellene itt-amott különvonatot indítani, csakazértis. Időnk és anyagi hátterünk persze nem volt. Barta Endrééknek sikerült: közrejátszott a véletlen, a motorkocsi így is - úgy is leközlekedett volna, a vasútbarát intervenciónak köszönhetően nem üresen, hanem telve fényképező vasútbaráttal. Legalább néhányan, falopók és egyéb népek felkapták a fejüket - itt már vonatnak nem kellene közlekednie... Reméljük, a potenciális fémtolvajokban is tudatosul, hogy még ott is ahol nincs teherszállítás: bármikor számíthatnak pályát bejáró vasútbarátokkal, polgárőrséggel, különvonattal, illegálisan közlekedő hajtányossal stb.