Szerkesztő társam a VTour facebook oldalára Battonyát tette ki borítóképnek. Egyelőre az oldal legnépszerűbb bekezdése Tompapuszta megálló épületének a képe - Háry Márk készítette a 2009-es 2. VTour alatt, magam kinézek a düledező vasúti hajlékból. A rövid szárnyvonalat akár emblematikus vonalnak mondhatnám tehát.
Ahogyan feloszlatta magát a mezőhegyesi tüntetés utáni VIP kör, ahol a további lépésekről is egyeztettünk, kivonatoztam Battonyára a menetrend tervezetnek megfelelően. Bő féltucatnyi hazautazó tartózkodott a vonaton, errefelé ez a heti csúcs. A sarki kocsmában a kiszolgáló lány keze vastagon fogott, amikor javaslatomra annyi cédulát markolt, amennyit személyesen kiosztani szándékozna - sacc per kb. minden harmadik battonyai háztartásra elég lehetett. Egyelőre túl sok lájkot nem látunk, de türelem rózsát terem. Visszafelé Mezőhegyesre egyedül utaztam a személyzettel.
A 2009-ben elvileg még élő Pénztárcsarnok - üdvözöl a Magyar Nemzeti Múzeumvasút Nagyon Zárt Részvénytársaság
Az állomáson minden a régi, kivéve a hirdetés, miszerint 2011. X napjától megszűnt a pénztár. A vonat leszalámizása már jóval ezelőtt kezdődött meg. Úgy tűnik, a gördülő strájk idején az egyébként vasútpártinak ismert önkormányzat tevőleges támogatásával beállított buszjáratok (jelenleg 12 irányonként) felgyorsították a folyamatot. A határátmenet visszaépítése papírhalmaz maradt egyelőre. Elhatároztam, hogy Tompapuszta csúf hűlt helyét nem kapom mobil lencsevégre. Hamar megbántam, mert a rendkívül pazar gomolyfelhőzet legalább hátteret biztosított volna.
Ennyi változás két év alatt...
Jelen állás szerint (hacsak újabb fordulat nem áll be) mindaddig fog feleslegesen megállni Tompapusztán és és Belsőberegpusztán a battonyai motor, míg meg nem születik a döntés a következő bezárási hullámról. Azon nem nagyon csodálkozott senki, hogy a gyengülő szárnyvonal ritkításra lett kiszemelve, annál visszatetszőbb viszont a legalább csúcsirányban jóval kihasználtabb újszegedi vonal ellehetetlenítése. Egy szó, mint száz - a ritkítást globálisan vissza kell vonni. Az egy-két vonatpáros "megoldás" esetleg olyan viszonylatokon maradhat fenn átmenetileg, ahol megfelelő szolgáltatás mellett jövője lehet a vasútnak, viszont egyelőre nincs erre lehetőség. Ily módon megőrizhető a pálya arra az időre, amikor összeáll az akarat és a tehetség.
A battonyai vonal is visszatérhet az országos vasúthálózat keringésébe. Ehhez szükségeltetik:
- 1. körben: életszerű szolgáltatás a meglevő infrastruktúra alapján: helyi körjárat és kistérségi buszos ráhordás, ütemes közlekedés a teljes térségi vasúthálózaton, orosházi átszállásmentes és szegedi, békéscsabai átszállásos kapcsolat, feltételes megállási rend bevezetése.
- 2. körben: az utaskényelmi létesítmények felújítása, helyreállítása, korszerű használt motorkocsik üzembe helyezése a térségi hálózaton.
- 3. körben: a határátmenet helyreállítása és közvetlen Kecskemét-Szentes-Orosháza-Arad nemzetközi interrégióvonatok bevezetése.
Ha ebbe az irányba tudnának elmozdulni, pozitív értelemben emblematikus vonal lehet a battonyai szárny - immár nem az évtizedes elhanyagolás, mellőzés, hanyatlás, leszalámizás jelképeként.