Cikket kell írnom a RETRACK teherszállítási korridorprojekt eredményeiről, a Füstiben tartott értékelő konferenciája alkalmából. A konzorcium magánvasúti, szállítmányozási és tanácsadó stb. cégekből áll, akik összefogtak, hogy rendszeresen, módszeresen vonatot közlekedtessenek Budapesten át azon a korridoron, mely az óceáni kikötők és a Fekete tenger között kapcsolatot létesít. A vonatok a különböző feladási helyekről "begyűjtendő" kocsicsoportokból, kocsirakományos fuvarokból állnak. Napokkal le tudták szorítani a menetidőt és jelentősen javítani a kiszámíthatóságot, részben a folyamatok ésszerűsítése által, miközben az árszint nem magasabb az eddigi államvasúti kínálatnál. Utóbbi gyakran már csak elméletileg létezik, ha egyáltalán még lehetséges a vasúti fuvarozás az igényelt viszonylaton (mellékvonalak felhagyása, ipari vágánykapcsolatok felszámolása, nem versenyképes feltételek). Így számos ügyfélnek kezd, érdekessé válni a nemzetközi vasúti fuvar.

Jólesett, ahogyan Johannes Marg, a RETRACK konzorciumot vezető Transpetrol cég vezetője személyében a gyakorlatban bizonyító szakember hitet tett a kocsirakományos, kocsicsoportos forgalmak jövője mellett.

A piaci szereplők jelenleg a tranzitban látják a nagy üzletet. A jövő pedig azoké lehet, akik képesek, hatékonyan összecsoportosítani, továbbítani az elszórtan jelentkező fuvarigényeket. Ez tekintélyes kihívás főleg nemzetközi viszonylaton, a vasútüzemek komplexitása és az országok közti eltérések miatt. A legnagyobb kiaknázatlan potenciál kétségtelenül ezekben a szórt forgalmakban rejlik, mert a vasúttársaságok döntő többsége jelenleg teljesen az irányvonatos üzletekre összpontosul, elhanyagolva, illetve a kamionokra hagyva a kisebb fuvarlehetőségeket. Viszonylag egyszerű feladat, leközlekedtetni egy teljes zárt vonatot A és B között, és a nagy mennyiségek miatt ebben nagy üzlet is van. A RETRACK vonatokba 5-8 ügyfél különböző helyszínekről összegyűjtött fuvarjait sorozzák, és a másik oldalon különböző célpontokra kézbesítik a kocsikat. Ez jelen körülmények között, átlagolva még nem igazi üzlet, de a konzorcium sikert ért el azzal, hogy immár heti három vonatot képes, leközlekedtetni.

A személyszállításban kétségtelenül a regionális helyközi forgalomban vannak a legnagyobb kiaknázatlan potenciálok. Maximalista megközelítés mellett, nem tartom kizártnak, hogy Magyarországon a teljes vidéki potenciál a térségi forgalomban nagyobb még a maradék budapesti elővárosi potenciálnál is. Párhuzam vonható az áru- és személyszállítás között, amiért mindkét esetben szükség van a térségi (regionális) vasúthálózatokra. Maga a vasútüzem ezeken a vonalakon jóval egyszerűbb és kevésbé költséges, mint a fővonalakon. Számos területen még jóval költséghatékonyabbá lehet tenni a térségi vasútüzemeket:

  • egyszerűsített szabályzat és adminisztráció,
  • differenciált infrastruktúra-használati díjtételek,
  • busz- és vonatjáratok integrációja,
  • helyenként kisebb, az igényekre szabott vonatkapacitások, illetve motorvonatok mozdonyos vonatok helyett,
  • könnyebb, korszerűbb, olcsóbban üzemeltethető, részben akár egyszerűbb járművek,
  • helybeli partnerek bevonása a vasúti megállók üzemeltetésébe, állomások jobb hasznosítása, vonzóbbá tétele,
  • térségi vasútszervezetek létesítése (akár MÁV-on belül, akár vonalcsoportok megpályáztatása által magántársaságok bevonása).

Ahol sikerül, kiaknázni mind az áruszállítási, mind a személyszállítási potenciált, ott általában értelme lesz, megtartani az érintett vasútvonalakat. A gazdasági és környezetvédelmi szempontból fenntartható vasútüzem megléte nagy előny, tekintettel az érdekelt kistérségek jövőjére. A nemzetgazdasági mérleg egyértelműen pozitív lesz.

A RETRACK konferencián beszélgetve a részvevőkkel: a többség bár egyetért a megállapítással, hogy tekintélyes potenciálja van akár a kocsirakományos üzletnek, de az már vitatott, hogy mennyire reális lehetőség ennek újbóli felfuttatása. A mellékvonali személyszállítást illetően hasonló a helyzet: kevesen vannak, akik egyszerre tisztán látják a helyzetet és a lehetőségeket, és bíznak abban, hogy előre tudunk lépni a szűkülő lehetőségek ellenére.
Kik azok, akik vállalják a kihívásokat és bizonyítani is tudnak?

Címkék: magyarország mellékvonalak potenciál személyszállítás áruszállítás térségi közlekedés közlekedéspolitika retrack kocsirakományos fuvarok vagoncsoportok kocsicsoportok

A bejegyzés trackback címe:

https://tourhongrie.blog.hu/api/trackback/id/tr204582371

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása