Hat éve keltünk először útra, nagyjából kétévente sikerült, megismételni az akciót. Itt az ideje a IV. VTour-nak!

Bizony a körutazásról van szó. Ez idő alatt a VTour többrétű szakmai-közéleti tevékenység „védjegyévé” vált, ezért nem árt, tisztázni: igen, újra soron következik a klasszik VTour közéleti országtúra.


2009-ben Putnokról még vonattal folytattuk Eger felé...

Az új menetrend terv hamar elárulja, miért időszerű az újabb túra. Ha az általunk is javasolt módon korszerűsítik és integrálják a térségi közlekedést, akkor egyre kevesebb időbe kerülne a non-stop körutazás, kevesebb időt töltenénk várakozással, mert hatékonyabbá válna a közlekedés. A valóságban ismét néhány órával meghosszabbodott az utazási idő. Továbbra nyolc napot kell rászánnia annak, aki ezen az útvonalon kívánja körbeutazni kis Magyarországot, beutazva a határmenti szárnyvonalakat is. Ezek nélkül a kitérők nélkül természetesen valamivel hamarabb lehetne körbe érni. Mi viszont újra megadjuk a tiszteletet a „zsákvonalaknak” is, mert a legtöbb ilyen vonalnak tovább kellene vezetnie a szomszédos országban levő városig (csomópontig). Több helyütt a sínek is megvannak, csak személyvonatok nem járnak rajtuk, pedig olyan egyszerű lenne: mindkét ország a határig fizeti a vonatkilométerek utáni kiegészítő támogatást, hiszen belföldi helyközi forgalomban is hasznosulnak a vasútvonalak és az is közérdek, hogy autó helyett többen vonattal utazzanak határon túlra. Ahol kistérségi helyközi forgalom van két ország közt, ott helyközi díjazást kell alkalmazni, nem a nemzetközi tarifát, azt a távolsági EuroCitykre kérjék el.


Virágültetés Balassagyarmaton egy gyásznapon - akkor lépett érvénybe a kiritkított menetrend

Számos helyütt némi javítást, jobb csatlakozásokat lehet megfigyelni a menetrendben! De a járatritkítás az érintett perifériális vonalakat kiemelten sújtotta, ennek fennmaradó hatása és az időközben bekövetkezett kisebb negatív változások miatt megnövekedett összességében az utazási idő. Ezekért nem minden esetben a magyar politika és vasút felel! Például a Pécs–Eszék vasúti kapcsolat megszűnéséről főleg a horvát fél tehet; erre emlékeztetve átvonatozunk Villányról Magyarbólyba is, amit korábban mellőztünk az átmenő vonatok miatt (majdnem +3 óra). A Kisterenye–Kál-Kápolna buszjáratok megszűnése már tisztán belföldi ügy, ahogyan a gyalázatos Eger–Szilvásvárad, Esztergom–Komárom, Újszeged–Mezőhegyes és Ipolytarnóc–Balassagyarmat–Vác menetrendek is. Ezek mind-mind többórás várakozásra, vagy több átszállásos kínlódásra ítélik az arrafelé utazni vágyókat. Elfogadjuk, hogy például Drégelypalánk és Diósjenő között a vasút jelenleg nem versenyképes, viszont jellemzően a busz segítségével sem nagyon javul a helyzet. Főleg akkor sem, ha az út minél nagyobb részét vasúton szeretnénk megtenni (például klímavédelmi megfontolásból, vagy mert Start Klub kedvezményünk van a vonatra).
Meg kell említeni azt is, hogy a Nyírvidéken most busszal be tudjuk járni nagy nehezen a szünetelő dombrádi szárnyat is, ami az utóbb kész lehetetlennek bizonyult. Ez a tavaly kihagyott szakasz úgyszintén extra időbe kerül – kivételesen pozitív fejlemény miatt!

Mindez azt jelenti: igenis jobb menetrenddel van dolgunk többfelé! Nagy elismerést azoknak, akik a sok kevésbé látványos, de fontos javítást tudták keresztülvinni. Elismerést az új vagy felújított járművekért is, a már elvégzett vagy már megtervezett infrastruktúra-fejlesztésekért. Mind ezek gyümölcsét viszont elrontja, hogy a következetes közlekedéspolitika és az érdemi busz-vasút integráció még mindig várat magára. A regionális közlekedéssel érdemben továbbra sem foglalkoznak!

Úgy tűnik, ez a gyümölcs későn érő. Ezért is fontos, hogy újra útra keljünk!
Jelentkezés, észrevételek, ötletek:
vasut@kteam.hu
+36-20/37 090 37

„Vasúti maraton a vidéki közlekedésért” - milyen műfaj a VTour?
„A VTour étlapja” - hogyan vehetünk részt benne?
4. VTour - helyi találkozók: ötletek, lehetőségek (tavalyi bejegyzések)

Címkék: busz menetrend vasút körutazás közösségi közlekedés közlekedéspolitika tour de hongrie Magyarország regionális közlekedés VTour Vasúti Tour de Hongrie integrált közlekedés

A bejegyzés trackback címe:

https://tourhongrie.blog.hu/api/trackback/id/tr275593004

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása