Törvénybe öntik a tizenöt éves autópályás perspektívát
Egymagában nem hülyeség, amit a VG nyomán a törvényről lehet tudni. Már az M0-ás helyett kellett volna délebb létrehozni a nagy távolságú tranzitot szolgáló autópályát, hogy csak az autózzon Budapest környén, akinek ott az úti célja. Ha jól értelmezem, lehetőségekre nézünk, nem kényszerpályára (üdvözöl a négyes metro és - ha nem leszünk elég körültekintőek - a paksi erőmű).
Nagyon lényeges, hogy az autópályaépítés rövid- és középtávon ne legyen az elsőbbség. Lehet, hogy egy teljes moratórium a legjobb, ha a klíma- és energiahelyzetre gondolunk, valamint a vidéki közlekedési infrastruktúra állapotára. Rövidtávon néhány autópálya-kilométernyi pénzre van szükség a legsürgősebb teendőkre, tekintettel a regionális út- és vasúthálózat gyalázatos állapotára. A gyorsforgalmi úthálózatot azután célszerű fejleszteni, hogy tudjuk: milyen tömegképes technológiával pótolható a belsőégésű meghajtás az autós és kamionos forgalomban? Hogyan alakul a közlekedést meghatározó gazdasági környezet? Addig csak pontszerűen szabad, kezelni a gyorsforgalmi úthálózat legnagyobb ismert és megjelenő problémáit. Minden erővel azon kell legyünk, hogy az energia- és klímaválságok várható kihatásait mérsékeljük, megelőzzük.
Alapvetően egy gyorsforgalmi útviszony kiépítése előtt feltétlenül gondoskodni kell a viszonylat (és kapcsolódó térségeknek) megfelelően attraktív közösségi közlekedési kiszolgálásáról, beleértve az erős vasúti gerincvonalat.
Délmagyarországon ez azt jelentette volna, hogy a Románia felé vezető autópálya építése előtt meg kell oldani a szegedi vasúthidat, az Arad felé vezető vasútvonalat és a ráhordó busz- és vonatjáratok térségi rendszerét.
Miskolc és Kassa között ez azt jelentené, hogy el kell halasztani az autópálya folytatását magyar oldalon (napi 6000 jármű elfér gyorsforgalmi úton is). Először olyan pályasebességet kell elérni a 90-es vasútvonalon néhány autópálya-kilométernyi pénzből, hogy 1 óra alá szorítható a két nagyváros között az eljutási idő, majd egész nap ütemesen közlekedtetni kell rajta a személy- és IC-vonatokat. Fel kell építeni Kassa elővárosi vasúthálózatának magyarországi részeit: Hidasnémeti–Forró-Encs felé (a meglevő Füzesabony–Miskolc–Hidasnémeti személyvonatokat kiváltva, illetve meghosszabbítva; akár Eperjes–Kassa–Miskolc–Füzesabony viszonylatú, a szlovák vasút modern kétáramnemű járművekből kiállított járatok), Torna–Szendrő–Edelény felé, Abaújszántó–Szerencs felé; beleértve a ráhordó-terítő buszjáratokat és a vonzó tarifális megoldásokat.
Ki magyarázza Ficónak, Orbánnak ezt az elvet és gyakorlati alkalmazását?