A Győr24 portál beszélt a Rábaköz utasaival

Panaszkodnak joggal a Rábaközben, hogy nem mennek sokra a Pápa–Csorna vonalon meghagyott napi két pár vonattal. Pedig régen bezzeg, sok mellékvonalra jellemző volt, hogy reggel vonat, délben vonat, este vonat. Igen, de ez egy másik világ volt.

Az autó még nem volt tömegesen elterjedve. Ez volt, vasút volt, az utasok alkalmazkodtak. Sokkal kevesebbet utaztak az emberek. Igaz az is, hogy közben megérkezett a tömeges napi-heti ingázás korszaka, és most már ez az, ami a gyárbezárások miatt számos vidéken a múlté, így korábban tömegeket mozgató vasútvonalak is a lét-nemlét határán tengődnek.

Alapvetően persze még mindig nagyon sokat utazunk. Autóval is, ami számos problémát vet fel nem csak Budapesten, vidéken és nagy általában is. De mivel egyre többen már nem állunk úgy anyagilag, hogy autót tartsunk fenn, akár kettőt egy családban, ismét szélesedik az a réteg, mely muszájból vonatozik, buszozik.

A lét-nemlét határán feltétlenül szükséges: 1. a gazdaságos, hatékony üzem biztosítása, és 2. hogy nem csak a kényszerutasokat szolgálja ki a közösségi közlekedés, hanem minél nagyobb réteget. Azokat, akik vasút mellett laknak, azokat is, akik olyan helyen laknak, ahol nincs vasút. Munkaba járót, turistát (hivatás- és szabadidős forgalmat) egyaránt. Azon embertársakat is, akik bár megtehetik, hogy autózzanak: olykor önként otthagyják járgányjukat, hacsak normálisan együtt működik és szolgáltat busz + vasút; vagy pedig a család  ha jól teljesítené a közösségi közlekedés, lemondana a második-harmadik autóról és értelmesebb dolgokra költené maradék pénzét.

Csak busz + vasút képes mind erre, ha értelmesen együttműködik és sűrűn közlekedik; mondjunk, ha óránként utazhatunk bárhonnan bárhova. Ez nem egy megfizethetetlen utópia, ezt integrációnak hívják és ütemes menetrendnek. Egy országos integrált ütemes menetrend, ha következetesen bevezetik, egy ilyen rugalmas, hatékony, költségkímélő, sikeres rendszert eredményez.
Nem utópia ez az „operációs rendszer”, hanem helyenként létező valóság, mely olyan szerencsésebb országok jólétét segített megalapozni, mint Svájc, de akár Csehországban (és kezdetlegesen hazánkban) bizonyított. Számunkra nagy esélyt jelent ennek bevezetése, mert ha hisszük, ha nem: amikor Svájcban megvalósult ez a menetrendi csoda, akkor Nyugat-Európában a svájci vasúté volt a legöregebb járműparkja. Persze jól karban tartották.... az integrált ütemes menetrend megfelelő működéséhez nem kell új jármű, de szükséges a megbízhatóság és hogy a teljes ágazat egy emberként felsorakozik mögötte. Ez ennyire lehetetlen volna? Busz és vonat, város és vidék, a Rábaközben is, országosan.

Áprilisban hibáztak egy nagyot. Hivatalosan gondoskodtak az „összehangolt, párhuzamosságokat és indokolatlan túlkínálatot nem tartalmazó, valós utasszámokhoz igazodó, optimális, kötött pályás közlekedést előnyben részesítő, autópályás buszjáratokat nem finanszírozó, versenyképes, nagy megtakarítást eredményező” menetrendről. Értsd, megnehezítettek nagyon sok ember életét, nagyot rontottak a vasút (és az egész közösségi közlekedés) hatékonyságon, mert fűnyíró elven kivettek egy csomó vonatot a rendszerből, ami csak kismértékben lett busz által pótolva. Leginkább olyan, eleve legyengült állapotú regionális vonalak láttak ennek kárát, ahol pont fordítva: meg kellett volna próbálkozni a menetrend alapú fejlesztéssel, az integrációval, hadd erősödjenek, hadd erősödjen együtt az egész térségi közlekedési rendszer, busz és vasút.

Egy-két derekasabb kormányzati politikus el is ismerte, hogy hibáztak 2012. áprilisban. A hiba jóvátételével még tartóznak.
Bizonyos értelemben ez mindannyiunk tartozása. A felelősség – ha nem is egyforma mértékű, de – mindannyiunké, akik valamicskét tehetünk a köz javáért, saját magunk és a következő nemzedékek jövőjeért.

Címkék: pápa ütemes menetrend járatritkítás csorna regionális vasútvonal regionális közlekedés Rábaköz

A bejegyzés trackback címe:

https://tourhongrie.blog.hu/api/trackback/id/tr554930103

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.