Az osztrák vasutak teljesítménye tavaly +12 millió utassal és +0,9 milliárd (+8,1%) utaskilométerrel nőtt.
Újsághír: Zahl der Bahnfahrer 2013 stark gestiegen
A Schienen-Control a magyar Vasúti Pályakapacitás-Elosztó Kft-vel hasonlítható össze. Ők adták közre a számokat, melyek a – szintén növekvő tendenciát mutató – magánvasutakra is kiterjednek. Maria-Theresia Röhsler ügyvezető szerint a növekmény főleg két okra vezethető vissza:
+ az ütemes menetrend kiterjesztése,
+ a Westbahn és Inntal vasútvonalak fejlesztésének köszönhető szolgáltatási előnyök.
Mivel az utasforgalom a kínálat kiterjesztésénél nagyobb mértékben nőtt, a vonatok kiterheltsége javult.
A 16 magánvasút piaci részesedése egy év leforgása alatt 8,8 %-ról 12,3 %-ra nőtt. A privát vasúttársaságok (a várakozások alatt teljesítő távolsági Westbahn cég kivételével) mind a regionális forgalomban vesznek részt. A tény, hogy az átlagnál nagyobb mértékben növekedett a privát regionális vasúttársaságok utasforgalma, világosan megmutatja a térségi vasutakban rejlő lehetőségeket. Fontos megjegyezni, hogy számos ilyen regionális vonalat fejlesztették az elmúlt években, ami a megmaradt ÖBB mellékvonalak döntő többségéről nem mondható el. (Már többször említettük a tartományok szerepét, például Salzburgra és Tirolra igaz az előbbi, miközben nevezetesen Alsó-Ausztria leépítette a nemrég a szövetségi államtól átvett térségi hálózatait.)
Annál érthetetlenebb, hogy az osztrák és magyar közlekedéspolitika miért ragaszkodik regionális vonalak bezárásához, azok fejlesztése, hálózati szerepük felértékelése helyett? Az államvasúti cégek megfelelő struktúrák hiányában nem tudnak hatékonyan szolgáltatni a térségekben, viszont profitálnak a hatékony ráhordástól – ellenkező esetben pedig épp, hogy hiányozni fog a ráhordás és a terítés. Ha a vasúti szakmától távol álló vasúti menedzserek inkább amputálnának a vasúthálózatot, mint hogy más szereplőnek átengednének az általul nem hatékonyan kiszolgált hálózati elemeket, akkor az államvasutak saját húsába vágnak. Ha a MÁV vagy ÖBB szakmailag és politikailag gyenge partnerként kiszolgálja a hozzá nem értő politikát és közvetve a közúti lobbit (ahelyett, hogy erős partnerként a buszos és városi szolgáltatókkal közösen integrált szolgáltatást kialakítanának), maguk alatt vágják el a fát.