TramTrain-együttműködés Németországban .... és mifelénk?
Ismét rengeteg nemzetközi hír gyűlik össze nálam. Kiemelem ezt a témát a "Kitekintő" rovatból.
Csak így érdemes, csinálni! Összefogva.
Nem asztalom a villamos (városi közlekedés), de évek óta piszkálja a fantáziám: ha lenne fapados de korszerű tramtrain megoldás, jelentős potenciált látok Magyarországon és számos más ismerős országban. Ezért évek óta mondogatom, hátha valakik veszik a labdát: nagytérségi tramtrain összefogás kellene!
Olyasmi, mint amire nagy sokára most a németek is rászánnák magukat. Több száz darabos rendelésre készülnek. Emlékeztetem a magányos magyar tramtrain sikerre Afrikában, amire a kutya sem figyelt föl, és a kínai nyomulás stb. miatt félsiker maradt az etiópiai projekt. Ha itthon a Ganz-Škoda/Stadler tengelyből kiindulva elkezdtük volna, a csehekkel, szlovákokkal együtt mozogni, most a német tenderen részt vehetne ez az alakulat és nekünk sem Spanyolországból kellene pár egyedi darabot rendelnünk, hanem Németországtól függetlenül is több tucatnyi vagy százas nagyságrendben mozoghatnánk.
A német közlekedési társaságok vezetői a tervezett tramtrain makettje körül
(fotó: Roland Fränkle / AVG)
Mi nem csak szolgáltatói összefogásban gondolkodjunk (majd valaki építse meg helyettünk, amit megálmodtunk). Államilag támogatott nemzetközi gyártói-mérnöki összefogásban termékcsaládot, komplett üzemi megoldást kellene kifejleszteni: legalább ugyanolyan rugalmasat, mint amilyen a körvonalazó német jármű, de kedvezőbb árszinten, jobban alkalmazkodva az alacsonyabb üzemeltetői kultúrájú országok valóságához is.
De kiindulva a létező projektből és a jelenlegi Lázár-féle mozgolódásból, egy magyar-román összefogás szükségszerűnek látszik (a szerbekkel együtt, mint junior partner). A románoknak ugye megvan, ami nekünk már nincs, viszonylag komoly gyártókapacitás és élő ipari kapcsolatok. De a "déli tramtrain" leendő megoldása miért ne legyen egy nagyobb, lengyel vagy cseh-szlovák partnereket is magába foglaló partnerség terméke?